Annons

Annons

Kostrådgivaren: Så blir du piggare och mindre stressad

Dela
(0)

Så mår du bättre

Har du svårt att sova, ont i magen eller känner du dig stressad? Du är långt ifrån ensam – men det finns smarta knep att ta till! Kostrådgivaren och författaren Anna Hallén ger sina bästa tips.

1. Svårt att sova
Ät mindre kolhydrater. Ligg på spikmatta minst 20 minuter/kväll. Den aktiverar endorfinerna som verkar ångestdämpande. Andas med näsan.

Annons

2. Bukfetma
Ta bort alla kolhydrater som inte är grönsaker och nötter. Välj ofta fet fisk och skaldjur. Fokusera på stresshantering, näsandning och långa dagliga promenader.

Gilla Hemmets på Facebook

3. Svullen mage
Ta bort hårda fibrer och mjöl i alla former. Dra ner på mejeriprodukterna. Lägg till mjuka fibrer, t ex 1 tsk–1 msk fiberhusk i morgonfilen. Prova dig fram.

4. Hård mage
Ta bort hårda fibrer och mjöl i alla former. Ät kokosfett eller fiberhusk. Rör på dig. Men framförallt – gör dig av med stressen!

5. Värk
Oavsett vilken sorts värk du lider av kan kroppen må bra av extra omega-3; 1–3 msk kokosfett/dag, gurkmeja, nyponpulver med GOPO eller antioxidanter som finns i t ex broccoli, paprika, blomkål, blåbär, äpplen och tomater. Rör på dig, så mycket värken tillåter. Ligg gärna på spikmatta minst 20 minuter/kväll för att få effekt. Den aktiverar kroppens endorfiner, som verkar smärtlindrande. Kroppens lagringsfett göder inflammationer. Vill du gå ner i vikt är det bra att välja en naturlig diet med få kolhydrater och mycket grönsaker.

6. Upprepade förkylningar
Minska eller ta bort allt mjöl och socker. Ät mer fet fisk och skaldjur och lägg till kokosfett och gurkmeja. Lär dig stresshantering.

7. Stress
Det finns ingen snabbfix mot stress utan det gäller att ta tag i problemen från grunden och fråga sig själv vad som är viktigt i livet. Det finns tillskott att ta som kan hjälpa på vägen. Brist på vitamin D3, B12, magnesium och omega-3 kan ge symtom som trötthet, håglöshet, depression, försämrat minne och försvagat immunförsvar.

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Hemmets nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

Anna Hallén

Anna Hallén.

Du missar väl inte att Anna Hallén är aktuell med boken Gnisselzonen – som vi lottar ut 10 exemplar av! Allt du behöver göra är att svara på följande fråga: I vilken rätt hittar du gluten?

1. Vaniljglass
X. Pannkakor
2. Nötmix

Mejla ditt svar, namn och adress till [email protected], skriv Gnisselzonen 47 i ämnesrutan. Senast den 26 november vill vi ha ditt svar!

Läs mer: Maten som gör dig friskare
Läs mer: Tröttheten tog över mitt liv 
Läs mer: Alla prover var bra men jag hade ingen ork

AV MARIA SVEMARK
ILLUSTRATION: SHUTTERSTOCK


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…