Annons

Annons

Så äter du gott OCH nyttigt i jul!

Med julen kommer all den goda maten och alla sötsaker. Men på julbordet gömmer det sig faktiskt också en hel del nyttigheter. Dietisten Anne-Li Isaxon visar här vägen till en nyttigare – men minst lika god – jul!

Dela
(23)

Så äter du gott och nyttigt i jul – expertens tips

Här hittar du julbordets 5 bästa råvaror!

Som dietist får Anne-Li Isaxon ofta höra: ”Nu när det är jul är det så svårt att hålla vikten!” Men så behöver det inte alls vara, menar Anne-Li.

– Julen är ju egentligen bara några dagar och om du äter lite mer några dagar är det inga problem. Men vi börjar gärna julätandet lite för tidigt, redan i slutet av november, och fortsätter lite för länge, in i januari.

Annons

Och hur är det då med själva kronan på verket – julbordet? Jodå, här finns också många godsaker, men också den där lilla ”plusmenyn” som både är god och gör gott. För att hitta julbordets bästa hälsokällor – och även lägga till några – har vi tagit hjälp av Anne-Li Isaxon som delar sin tid mellan att vara dietist för Hälsocentralerna i Luleå och projektledare inom kost på Folkhälsocentrum inom Norrbottens läns landsting.

Dietist Anne-Li Isaxon.

Dietist Anne-Li Isaxon.

Är det något på julbordet som vi borde utesluta?
– Nej, det tycker jag inte, men självklart är det bra att tänka på att många delar av julbordet innehåller mycket salta och feta livsmedel som vi till vardags kan behöva minska konsumtionen av. Nu är det bara jul en gång per år, och då tycker jag att allt är okej. Det handlar egentligen mer om hur vi äter under det övriga året också. Att skilja på sina matvanor mellan vardag och helg tycker jag är en bra sak att tänka på.

Under julen serveras mycket chark- och köttprodukter. Men många av oss skulle må bra av att minska på detta – året om, menar Anne-Li. Forskning, som Livsmedelsverket hänvisar till, visar bland annat att för hög konsumtion (över 500 gram i veckan) ökar risken för cancer i tjock- och ändtarm.

– Vill vi göra vårt julbord nyttigare kan vi minska på mängden skinka, köttbullar, korv, revbensspjäll och pastejer och i stället låta fisk, baljväxter, grönsaker, kål och frukt få en större plats. Det är något som vi svenskar ofta äter för lite av.

Ska jag byta ut potatisen i jansson till rotfrukter?
– Nej, potatis är gott, nyttigt och mättar bra. Den har dessutom lågt energiinnehåll och innehåller både lite fibrer och C-vitamin. Däremot kan ju Janssons frestelse bli ganska god genom att du blandar in andra rotsaker, som t ex morot eller palsternacka.

Blir den nyttigare om jag tar mjölk i stället för grädde?
– Jansson är en bra maträtt med både potatis och fet fisk i ett, men visst är det en ganska fet måltid. Sen kan du ju tänka på hur ofta du äter den rätten. Är det sällan tycker jag att du kan tillaga med grädde. Äter du däremot ofta den typen av gratänger är det ur fettkvalitetssynpunkt bättre att välja ett magrare alternativ, t ex matlagningsgrädde.

På julbordet finns också grönsaker, men de ligger ofta inbäddade i olika crème fraiche- och majonnäsblandningar.

– Servera enkla och fräscha grönsaksblandningar i stället för legymsallad, rödbetssallad och mimosasallad. Då blir julbordet både hälsosammare – och minst lika gott, menar Anne-Li Isaxon.

 

Läs mer: Familjen Taylor lagar jultapas

 

Dela upp julbordet!

Med ett dignande julbord kan det vara svårt att njuta av allt det goda. Och efteråt är vi alldeles för mätta. Ett alternativ är att dela upp julätandet under dagen:
– Inled med risgrynsgröt och en liten skinksmörgås till frukost, duka upp ett härligt sillbord till lunch, njut av det varma till middagen och avsluta dagen med nötter, frukt och godsaker, föreslår Anne-Li Isaxon

 

Läs mer: 

Gott & nyttigt lördagsgodis
Hämta kraft ur naturens eget skafferi
Snabba julbordet klart på tre timmar

 

Av Christina Mellberg

Foto: IBL, Privat


Läs mer om:

Dela
(23)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…