Annons

Annons

Maria blev av med ryggont: ”Antiinflammatorisk kost räddade mig”

Ständigt ryggont, deppig och helt i avsaknad av 
energi. Så såg Maria Borelius liv ut när hon bestämde sig för att prova antiinflammatorisk kost - som kan förebygga några av våra största folksjukdomar, t ex demens, diabetes, hjärtproblem, cancer och psykisk ohälsa.

Dela
(509)

Maria-Borelius

Maria Borelius ser verkligen ut som hälsan själv. Huden strålar, liksom blicken. Hon är lugn, trevlig och inkännande. Nämnde jag generös? Innan jag hinner protestera har hon gett mig en halv burk omega-3-tabletter.

Annons

– De är oerhört bra mot låggradig inflammation, vilket de flesta människor går
 omkring med, förklarar hon.

Forskare talar om att antiinflammatorisk kost kan förebygga några av våra största folksjukdomar – demens, diabetes, hjärtproblem, cancer, psykisk ohälsa. Och det är ett gigantiskt detektivarbete Maria Borelius har utfört i det antiinflammatoriska landskapet.

Under sin hälsoresa jorden runt har
 hon bland annat studerat den österländska läkekonsten ayurveda, besökt ”de blå zonerna – de platser i världen där människor 
lever längst – samt träffat forskare, fitness- stjärnor och yogalärare.

I sin nya bok Hälsorevolutionen- vägen till en antiinflammatorisk livsstil slår hon fast: ”Den antiinflammatoriska resan är en resa mot ens bästa jag, en kropp och själ i balans, en känsla av harmoni och vakenhet.”

Harmoni var knappast det som utmärkte henne när hon kom hem till bostaden i England på nyåret 2013 efter att ha tillbringat jul- och nyårshelgen utomlands, frossande i sill, snaps, knäck och paraplydrinkar.

– När jag skulle bära upp väskan kändes det som om jag var 80 år och inte 52, som jag då var, säger Maria.

Vart hade den glada, energiska och livsbejakande kvinnan tagit vägen? Dystert såg hon framför sig att det var nu den började – vägen utför.

”Det är normalt att vara lite deppig. Du är ju i klimakteriet”, konstaterade hennes läkare krasst.

Men Marias magkänsla sa något annat. Hennes uppsvällda mage och nedstämdhet kunde inte enbart förklaras med att hon befann sig i övergångsåldern.

– Jag är en oerhört nyfiken person och kände att jag måste ta reda på hur allt hängde ihop.

Maria Borelius var skeptisk

Första hållplatsen på hälsoresan blev att kontakta en amerikansk fitnessguru vars blogg Maria följde.

– Jag hade ingen lust att gå till gymmet och låta en 19-årig personlig tränare lära mig hur jag skulle ta hand om min kropp, 
så jag mejlade fitnessinstruktören Rita 
Catolino och bad om ett träningsprogram 
i hopp om att få lite mer energi, säger Maria.

Med vändande post kom beskedet att ”fru Borelius” måste räkna med att ändra hela sin livsstil för att komma i form.

– Att träna räckte inte utan rådet löd: Lägg om kostvanorna helt, säger Maria och erkänner att hon minst sagt var skeptisk till en början.

Men, tänkte hon, det kan ju inte skada att testa, så hon bytte sin vanliga kost mot antiinflammatorisk mat.

– Ganska omgående försvann mitt rygg- onda och även mitt psykiska mående förbättrades, jag blev gladare och fick mycket mer energi.

Överallt kom människor fram till Maria med komplimanger och frågor. Hur tränade hon, vilken var hemligheten bakom hennes hy och att hon såg både yngre och gladare ut?

Knoppen och kroppen som varit skjutna i sank började plötsligt skratta och le igen.

Sänkte blodtrycket

Hon åkte till Lund för att träffa läkare som forskade om antiinflammatorisk kost.

– I studier hade de sett att antiinflammatorisk mat inte bara sänkte kolesterol, övervikt, blodtryck och minskade övervikt, maten hade även en positiv påverkan på de kognitiva förmågorna. Jag var helt förundrad över att Rita, min fitnessinstruktör på andra sidan Atlanten, kommit fram till exakt samma slutsats som Lundaforskarna, säger Maria.

Genom att enbart äta antiinflammatorisk kost blev de 44 studiedeltagare som forskarna undersökt radikalt friskare med sänkt blodtryck och sänkta kolesterolvärden, viktiga markörer som är intimt kopplade till hjärt-kärlrelaterade sjukdomar som skördar många människoliv. Men även deras mentala förmågor hade förbättrats avsevärt.

Lundateamet hade alltså lyckats göra vardagsfriska människor ännu mer hälsosamma. Och därmed mer motståndskraftiga mot sjukdom.

I Marias bok nämns vikten av att äta essentiella oljor som omega-3 för att minska inflammationen i kroppen.

Lika viktig som omega-3, probiotika och antioxidanter är för att få ner inflammationen, lika farligt är sockret eftersom det skapar inflammation. Här är vetenskapen enig. Socker är ett stort nej.

Träning mot stressen

Ny forskning handlar om kopplingen mellan inflammation och psykisk ohälsa. Ett ämne som ligger Maria Borelius särskilt varmt om hjärtat efter att hennes yngre bror insjuknade i schizofreni i 20-årsåldern. Hon är dock noga med att påpeka att personer med djup depression inte bör byta ut antidepressiv medicin mot antiinflammatorisk kost.

– Men det går att aktivt förändra sitt mående, säger kvinnan vars egen vardagsdeppighet försvann när hon ändrade kost.

Vi kommer att tala om den något fyrkantiga västerländska läkekonsten som ofta rynkar på näsan åt sin österländska motsvarighet.

– Den västerländska medicinen är väldigt bra på att borra sig in i ett problem med laserfokus och se till att laga den lilla biten som gått sönder, medan den österländska ayurvedan mer fokuserar på varför biten gick sönder och hur kan vi förstärka systemet runt om, säger Maria som hyser all respekt för den svenska sjukvården men samtidigt tycker att man borde vara mer öppen för andra influenser.

Naturligtvis reste denna hälsodetektiv till Indien för att se hur ayurveda helar människan.

– I Indien har man länge vetat att kombinationen av mat, motion, andlighet och förundran är det oss som får oss att må bra, och jag misstänker att det beror på att alla dessa saker hjälper till att sänka inflammationen.

Antiinflammatorisk mat är avgörande för att må bättre, liksom regelbunden träning och meditation för att minska stressen som triggar inflammationer genom utsöndringen av stresshormoner. Men var kommer förundran in?

Maria ler och talar om vad som gör henne förundrad.

– Vara ute i skogen, hålla i ett nyfött barn, umgås med nära och kära. Alla borde ha sin egen förundranslista, säger hon.

Maria, som är gift med Greger och mamma till fyra vuxna barn, har haft det lite kämpigt med att få med sin familj på det antiinflammatoriska tåget.

– Man blir aldrig profet i sitt eget hemland. Men efter att jag mixade en supersmoothie till Greger när han skulle springa ett lopp och han kom i mål på en supertid är han också frälst.
Boken vänder sig i första hand till kvinnor som börjat känna av åldrandet.

– Jag lovar att inflammationen går ner om man börjar äta antiinflammatoriskt, tränar, mediterar och inte glömmer att förundras. Det är inget hokus pokus. Allt är vetenskapligt belagt, säger hälsodetektiven.

Antiinflammatorisk mat

är samlingsnamnet på all mat som minskar 
graden av inflammation i kroppen. Forskarna tror numera att de flesta stora folksjukdomar (som hjärt–kärlsjukdom, lungsjukdomar, cancer, psykiska diagnoser, ledsjukdomar osv) på olika vis är kopplade till 
inflammation. Antiinflammatorisk verkar via olika mekanismer 
i kroppen, men gemensamt för alla dessa olika vägar är att de minskar inflammationen och därmed påverkar hälsan direkt.

Antiinflammatorisk mat är kost rik på polyfenoler, som färgrika 
grönsaker och bär. Det är också mat rik på omega-3, som fet fisk, nötter och frön.

Även mat rik på goda bakterier 
är antiinflammatorisk, som yoghurt, surkål och hälsodrycken kombucha, jäst grönt te.

Att äta antiinflammatoriskt innebär även att man drar ner på det vita sockret, eftersom det höjer
inflammationen, samt minskar på gluten och laktosrik mat.

Text: Katarina Arnstad Elmblad 
Foto: Stefan Nilsson

Läs mer:

Så här förbättrar D-vitamin din hälsa

d-vitamin


Läs mer om:

Dela
(509)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…