Annons

Annons

Ligg och dra dig på helgen – och minska risken för hälsoproblem

Blev det en extra lång sovmorgon i helgen? Bra, menar en ny svensk studie som visar på hälsofördelar med att ta igen förlorad sömn. "Det verkar som att man kan kompensera med att sova ikapp på helgen", säger Torbjörn Åkerstedt till Sveriges Radio.

Dela
(179)

Har du alltid fått höra att man inte kan ta igen förlorad sömn? Enligt en ny svensk studie är det inte bara möjligt, det är dessutom bra för dig. Enligt professor Torbjörn Åkerstedt vid Stockholms universitet är det möjligt att kompensera vardagarnas sömntapp med en sovmorgon på helgen, rapporterar Sveriges Radio.

Annons

Forskarna, som studerat 43 000 svenskar, frågade sig vilken påverkan ålder har på sömnlängden, och vilken betydelse det har för ens överlevnad.

Gilla Hemmets på Facebook

Resultaten visar att riskerna att få hälsoproblem till följd av sina sömnvanor marginellt förhöjs för individer upp till 65 år som sover mindre än fem timmar per dygn – samt för de som sover mer än åtta timmar.

– Nu ska man inte vara orolig om man tillhör de här kategorierna för risken är ändå ganska måttligt förhöjd, men det är en tydlig risk, säger Torbjörn Åkerstedt.

Fritt fram att ligga och dra sig

Även om orsaken till sambandet ännu inte gått att förklara är forskarna säkra på en sak: Riskerna minskar för de som sover för lite under veckorna om de tar sovmorgon på helgen.

Med andra ord är det nu fritt fram att ligga och dra sig lite extra på helgmorgnar. Men allt med måtta.

– Det finns säkert en övre gräns, men det är i varje fall bättre att öka på lite på helgen än att inte göra det alls, säger Torbjörn Åkerstedt till Sveriges Radio.

Läs mer:

Därför är du trött – fast du sover mycket


Läs mer om:

Dela
(179)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…