Annons

Annons

Inkontinent? Så gör du knipövningar!

800 000 svenskar lider av olika former av inkontinens. Grunden för all form av behandling stavas knipövningar. Här berättar vi hur du själv kan träna upp musklerna i bäckenbotten med hjälp av några enkla knep.

Dela
(0)

knipovningar

 

Broschyrer om bäckenbottenträning och blåsträning kan du hitta på vårdcentralen. Du kan också be en sjukgymnast, uroterapeut eller gynekolog lära dig hur du kniper rätt, annars gör det ingen nytta. På apotek och i hälsobutiker finns även hjälpmedel för knipövningar som tex kulor och koner. Vid Umeå universitet har ett forskningsprojekt lett fram till tre olika behandlingsprogram vid ansträngningsinkontinens, ett finns på webbsidan tät.nu, ett som appen tät till din smartphone och ett är en broschyr som du kan beställa via mejl: [email protected]. Alla är gratis och innehåller information, livsstilsråd och träningsprogram.

Annons
Gilla Hemmets på Facebook

 

Läs mer:

Inkontinent? Så gör du knipövningar! 

Hillevi läckte som ett såll

Så sätter du stopp för läckaget 

 

Så tränar du:

1. När du tränar bäckenbottenmuskulaturen är det viktigt att först hitta rätt muskler. Enklast är det om du lägger dig på rygg med benen böjda och lätt särade eller på en stol. Slappna av i rygg, skinkor, ben och mage.
2. Knip ihop muskeln runt ändtarmen. Knip sedan framåt, uppåt, runt slidan och urinrörsmynningen, ungefär som när du är kissnödig och behöver hålla dig.
3. Fortsätt knipa uppåt, det ska kännas som om något lyfts upp inuti underlivet. Ta i allt vad du orkar! Håll kvar och knip hårt 5–6 sekunder, vila lika länge.
4. Upprepa övningen 2–3 ggr i början, öka när du blir mer van, gärna upp till tio ggr.
Läs mer på 1177.se

 

Läs mer:

Stina, 27: Jag skäms inte över stomipåsen 

6 sanningar och myter om blåsan

Knip bort urinläckaget

 

Text: Else-Marie Lundin

Foto: Shutterstock


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…