Annons

Annons

Glömsk? Så får du bättre minne!

Mycket att hålla reda på inför julen? Känner du dig förvirrad och glömsk? Bara lugn! Vi har tagit hjälp av några experter som berättar hur du med några enkla knep kan få bättre minne!

Dela
(10)

shutterstock-194104610-jpg.jpg

 

Att plötsligt bli stående i ett rum och undra vad det var du skulle hämta är en situation många säkert känner igen. Vissa minnen behöver ledtrådar och vi hittar dem ofta om vi går tillbaka till den plats vi befann oss på tidigare, men vi kan också hjälpa vårt minne med olika tekniker. Författaren och psykologen Anna Derwinger konstaterar i sin bok Minnets möjligheter att vi lättare minns ett telefonnummer om vi grupperar siffrorna, t ex 38 59 00 i stället för att rabbla dem i en lång rad. Men minnet tar också hjälp av andra sinnen, som synen, smaken och hörseln:

Annons
Överläkare Åsa Wallin vet vad ditt minne behöver.

Överläkare Åsa Wallin vet vad ditt minne behöver.

—När du är i ett parkeringshus och ska komma ihåg var du ställde bilen. Säg högt: Bilen står på plan 3 plats 25. Så kommer du bättre ihåg, tipsar Åsa Wallin, överläkare vid enheten för klinisk minnesforskning vid Lunds universitet.

Fysisk aktivitet är en viktig friskfaktor när det gäller minnet. När vi får upp pulsen förbättras blodcirkulationen och transporten av syre och glukos till hjärnan. Studier visar att 30 minuters rask promenad, tre gånger i veckan, kan motverka ett försämrat minne och demens.

—Det är viktigt att hålla igång hjärnan precis som resten av kroppen, betonar Åsa Wallin. Man har sett i forskningsstudier att hjärnaktiva människor kan ha ett visst skydd för att utveckla demenssjukdom.

Vad är det då för gympa som hjärnan vill ha?

—Sudoko, korsord, frågesport, läsning, ljudböcker och sociala aktiviteter med familj och vänner är bra hjärngympa, men framför allt ska du göra något som du tycker är roligt. Det minskar stressen och gör dig glad och det mår vårt minne bra av. Och omvänt kan bristen på sociala kontakter och aktiviteter öka risken för att drabbas av demenssjukdomar, säger Åsa Wallin.

Minnet fungerar inte heller bra vid för mycket stress. Ofta har vi många saker på gång samtidigt vilket inte heller gör det lättare att komma ihåg.

—Vid allvarligare stress, som gör oss sjuka, påverkas minnet och hjärnans minnescentrum (hippocampus) kan visa förändringar. Men är du bara stressad under en kortare tid är det tillfälliga förändringar som kan försvinna när det blir lugnare, säger Åsa Wallin. Vid långvarig stress kan skadorna bli mer permanenta, men även här visar forskningen att vår hjärna har förmåga att återhämta sig.

Även maten är viktig när det gäller minnet. En kolhydratrik kost, som omvandlas till glukos, ger hjärnan välbehövlig energi medan alltför mycket animaliskt fett allmänt dämpar minnesförmågan.

—Högt blodtryck, diabetes och höga blodfetter ger ökad risk för att insjukna i demenssjukdom, säger Åsa Wallin. Att få ordning på sina riskfaktorer med livsstil och kost kan minska den risken. Lagom är bra, inte för mycket fett, socker och alkohol. Att äta fiberrik kost som ger låga blodsockernivåer, eller frukt, grönsaker och fisk som i medelhavskost eller japansk kost, kan också vara bra enligt vissa forskare.

Men vi har också blivit bättre på att uppmärksamma att minnet kanske inte riktigt fungerar som det ska, konstaterar Åsa Wallin.

—I dag söker personer som har minnesbesvär hjälp tidigt och ibland innan de utvecklat demens, vilket är bra eftersom det finns behandling att ge för tidig demens. Du kan ha stor nytta av både minnesstrategiträning och tidigt insatt behandling.

 

Läs mer: Träna ditt minne med enkla knep


Läs mer om:

Dela
(10)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…