Annons

Annons

Forskaren: Här är maten som kan ge dig bättre minne

Att äta vissa livsmedel kan minska risken för diabetes och samtidigt förbättra ditt minne. Det har forskare vid Lunds universitet kommit fram till i en studie. Det bästa av allt – du ser resultatet direkt efter måltiden!

Dela
(28)

Det är forskare vid Centrum för preventiv livsmedelsforskning som har studerat vilken påverkan olika livsmedel har på vår hälsa. Bland annat har de studerat hur olika fibrer påverkar risken att drabbas av inflammationer i kroppen och insulinkänslighet.

Annons

Båda dessa riskfaktorer kan bidra till diabetes typ 2 samt hjärt- och kärlsjukdomar, och påverkar samtidigt vår förmåga att lära oss och minnas olika saker. På sikt kan det leda till en ökad risk för demenssjukdomar som Alzheimers.

”Kan förbättra minnet”

I studien har forskarna även undersökt vilken effekt kostfibrer i korn och råg har på ämnesomsättningen, minnet och inlärningsförmågan. Och resultatet är positivt.

– Våra resultat tyder på att en fiberrik kost kan bidra till att bibehålla och förbättra minnet, koncentrationsförmågan och sinnesstämningen. Personerna som ingick i studien presterade bättre efter att ha ätit livsmedel med specifika fibrer, säger Anne Nilsson, docent, till Lunds universitets forskningsmagasin.

Kostfibrer i råg är bra för minnet. Bild: IBL Bildbyrå

Anledningen till att kostfibrerna är så bra, beror troligtvis på att fibrerna fermenteras då de bryts ner av tjocktarmsbakterierna, skriver tidningen. Fermenteringen gör att tjocktarmens slemhinnor stärks, vilket leder till minskad risk för inflammation.

Effekten syns direkt

De deltagare som medverkade i studien förbättrade sitt arbetsminne med upp till fem procent genom att äta kostfibrer. Arbetsminnet är namnet på den kognitiva förmåga som gör att vi kan lagra och bearbeta information i stunden. Ett exempel är förmågan att följa ett recept och laga mat samtidigt.

– Även om skillnaderna kan tyckas små kan det innebära en stor förbättring för den enskilda individen. Resultaten visar att varje måltid räknas eftersom vissa effekter syns direkt efter intag av de specifika fibrerna, säger Anne Nilsson till tidningen.

Nyttiga fetter är viktigt

Förutom kostfibrer i korn och råg, har forskarna hittat ytterligare två livsmedel som har positiv påverkan på vårt minne – fisk och bär.

Bär och fisk påverkar också minnet på ett positivt sätt. Bild: Shutterstock/IBL

Deltagarna märkte skillnad redan efter fem veckors diet.

– Jag vill därför slå ett slag för en kost som innehåller mycket fibrer från korn och råg, nyttiga fetter och bär. Kostdieten är bra för hälsan och inte så svår att följa, säger Anne Nilsson.

Det här ska du äta för att få bättre minne, enligt studien:

  • Korn
  • Råg
  • Fisk (eller andra livsmedel med bra fetter)
  • Bär

Fynda i vår butik: Bubbelvasen alla snackar om!

Den runda och generösa vasen finns snart i alla hem! Vasen är jättefin i sig själv, men också lätt att sätta blommorna i då den har en bra form.

Läs mer:

Är det demens eller bara vanlig glömska?

Demens eller glömska


Läs mer om:

Dela
(28)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…