Annons

Annons

Experten: Så slipper du julstressen

Hälften av alla svenska kvinnor känner sig stressade inför julen. Vi ser fram emot umgänge med nära och kära – men får i stället ett fullspäckat program med städning, matlagning och många gäster.

Dela
(21)

 

undvik-julstress

Stressad inför julen? Här hittar du tips och råd som hjälper till att sänka stressnivån.

Så drabbades Christina av julstressen

Christina Lundgren, 72, från Malmö älskar att få rå om barn och barnbarn, släkt och vänner. Men hon har också insett att det finns gränser för hur mycket man kan skruva upp helgtempot.

Annons

Varje jul kommer de båda sönerna på julafton med sina respektive inklusive två barnbarn och sonhustruns pappa. Då firar man en riktigt klassisk jul med alla tillbehör, en del av dem hemlagade.

Gilla Hemmets på Facebook

– De bor alltid kvar till juldagen så vi kan umgås ordentligt på julafton, säger Christina. Det är bara till att ta fram några extrasängar.

Men för några år sedan blev det för mycket av det goda. Christina väntade då 18 gäster, vid tre olika tillfällen. Efter julfirandet med de egna barnen skulle Christinas bror med fru och ett vuxet barn komma i mellandagarna för att bo över. Det hade Christina och hennes man verkligen sett fram emot. Dessutom var det Christinas tur att hålla i nyårsfirandet för sex personer.

– Nyår är ju lite speciellt, säger hon. Det ska vara lite extra med mat och dukning. Jag kände att jag inte hade riktig kontroll på läget eftersom jag haft fullt upp med planeringen inför julhelgen och inte hunnit fundera på nyår.

Christina Lundgren har slutat julstressa

Christina ser fram emot att få fira en lugn jul.

Höll på att svimma

När Christina bäddade rent i sängarna inför ankomsten av broderns familj drabbades hon av en våldsam hjärtklappning, samtidigt som hon höll på att svimma.

– Jag blev jätterädd förstås, säger Christina. Men just då förstod jag inte att det handlade om julstress.

Christina berättade om sina symtom för sin svägerska som är läkare. Svägerskan hade en blodtrycksmätare i bilen och konstaterade snabbt att Christinas blodtryck var på tok för högt. Nu fick Christina order om att försöka ta det lugnt.

– Men det är inte så lätt att vila, säger hon. Radarn är påslagen hela tiden och scannar av så att alla har det bra.

Christina insåg, klokt nog, att hon inte skulle orka med nyårsfesten och berättade det för en av de inbjudna gästerna.

– Vilken lättnad när de erbjöd sig att ta över, säger Christina.

Trycket är normalt

Efter helgerna gick Christina till läkare. Blodtrycket var fortfarande högt, även vid 24-timmars mätning i hemmet, och hon ordinerades blodtrycksmedicin.

Ett halvår efter den akuta julstressen kunde dosen halveras. I dag tar Christina ingen medicin och blodtrycket är normalt. Hon oroar sig inte heller längre även om hon får hjärtklappning ibland.

– Jag skaffade en blodtrycksmätare och kollar ibland att blodtrycket är okej när jag sitter i min tv-fåtölj på kvällen, säger Christina.

Och hon har lärt sig sin läxa. I år blir det en lugn jul, enbart med barn och barnbarn. Visserligen åtta personer men alla bor inte över.

– Jag satsar på färdiglagat i år, från pepparkakor till skinka, säger Christina leende.

Christinas 4 tips för att undvika den värsta julstressen:

1. Jag oroar mig inte längre. Ibland kommer stressen tillbaka med hjärtklappning, men nu känner jag igen den.

2. Jag har förbättrat min kondition och går på gym. Det hjälper mig att klara stress bättre.

3. Att göra roliga saker är avstressande. Själv sjunger jag i kör.

4. Jag har lärt mig att säga nej och inte planera in för mycket – det gäller inte bara till jul.

 

4 sätt att bli lugnare inför julen

1. Julbordet måste inte bestå av hemlagat. Du behöver inte heller ha så många rätter.

2. Knytkalas kan vara ett alternativ.

3. Att köpa julklappar i julruschen är stressframkallande. Kom överens med de vuxna att ni struntar i pliktjulklappar. Kanske räcker det med EN klapp var till barnen.

4. Du kan faktiskt åka bort och fira jul!

 

Vad är stress?

Stress är kroppens svar på ett upplevt hot eller för många krav i förhållande till vad du klarar av. Situationer som orsakar stress behöver inte alltid vara negativa, ibland ger en viss stress de extra krafter som behövs för uppgiften.

Mest stressande är krävande situationer som du har liten kontroll över och som du känner dig ensam om att hantera. Många upplever att kraven från andra är höga, men ibland kan det vara egna krav som stressar mest. Att uppleva stress är en del av livet – alla blir stressade någon gång.

 

Expertens bästa råd – så slipper du julstressen!

Kristina Glise vet hur vi slipper julstressenÖverläkare Kristina Glise, enhetschef på Institutet för stressmedicin i Göteborg, berättar om julstress.

Varför blir så många stressade till jul?
Julen är en högtid som fortfarande är fylld av krav. Det finns en förväntan att julen ska se ut på ett speciellt sätt och det är fortfarande kvinnorna som drar det tunga lasset för att det ska fungera. Då slår stresshormonerna till, de som förbereder oss för kamp och utmaningar.

Vilka är varningstecknen?
Stress är personlig och yttrar sig olika. Ofta förändras beteendet. Vissa blir irriterade och hamnar lätt i gräl. Andra blir tysta och drar sig undan. Saker och ting går långsammare och blir lättare fel. Det kan också uppstå en rad kroppsliga problem, som t ex ont i magen, hjärtklappning, andnöd, sömnstörningar och trötthet.

Är stressen farlig?
Att stressa under kortare perioder är inte farligt så länge du har möjlighet till återhämtning. Blodtrycket höjs tillfälligt men går oftast ner igen när du vilar. Har du däremot levt under stressade förhållanden tidigare kan julstressen vara droppen som får bägaren att rinna över. Då blir reaktionen oftast mycket kraftigare. Men det är bara i undantagsfall som kortvarig stress blir farlig. Långvarig stress, där du inte haft möjlighet att vila, kan däremot leda till ett högt blodtryck som inte sjunker, minnesförlust, ångest, depression och utmattning.

Hur undviker jag julstressen?
Stress kan uppstå ur brist på kontroll. Ha en bra planering. Gör listor inför helgerna och stryk sedan hälften. Sänk ambitionsnivån och ha rimliga krav på dig själv. Delegera arbetsuppgifterna och be dem som du ska fira jul med att hjälpa till. Ta några vilodagar mellan gästerna och festerna.

 

4 snabba råd för att undvika stress

1. Sov ordentligt. Sömnen är viktig.

2. En rask promenad minskar oro och spänning.

3. Skapa balans. Varva belastning med återhämtning.

4. Våga välja bort och säga nej.

Av: Else-Marie Lundin
Foto: Gugge Zelander, Shutterstock

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Hemmets nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

Läs mer:

Tröttheten tog över mitt liv

Stressad och trött? Här är 15 tips som gör dig friskare 

Skippa julstressen och satsa på myset 


Läs mer om:

Dela
(21)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…