Annons

Annons

Experten: Därför är dans bra mot depression

Allt fler upptäcker dansens läkande effekter. Psykiatrikern Jill Taube driver studiecirkeln Danssteget i Stockholm – och hon vet hur effektiv dans och motion är för din hälsa!

Dela
(376)

shutterstock-198416912-jpg.jpg

 

1. Hur använder du dansen i din behandling?

Genom att ordinera fysisk aktivitet på recept, där dans är en viktig del. Dansen är ett sätt att vidga perspektivet när det gäller behandling av psykisk ohälsa, men den innebär också rörelseglädje och social gemenskap.

Annons

2. Vad är det som är så bra med att dansa?

Minska deppigheten med hjälp av dans, råder psykiatriker Jill Taube.

Psykiatriker Jill Taube.

Du är här och nu, blir uppfylld och glömmer bort att du är deppig. Man har fullt upp med att följa med i dansstegen och rytmerna och den fysiska aktiviteten har en läkande effekt på depressionen.

3. Vad händer i kroppen?

Må-bra-hormonet oxytocin, som är en signalsubstans, frisätts. Det sker oavsett om du dansar pardans eller dansar med dig själv hemma i köket. Men dansar du med någon annan eller i grupp får du även den sociala effekten. Även nivåerna av lyckohormonet serotonin ökar. På köpet bygger du muskler och ökar flåset.

4. Kan det hjälpa alla som mår psykiskt dåligt?

Är du djupt nere i en depression krävs medicinsk behandling först, sedan kan dansen vara en hjälp. Stillasittande i sig ökar risken för depression.

5. Fungerar all sorts dans?

All form av dans har en positiv effekt på psyket, hjärnan vet inte om du dansar vals, zumba eller salsa.

6. Hur ofta ska man dansa för att få effekt?

Dansen behöver vara regelbunden för att ha bra effekt, gärna tre gånger i veckan i 45 till 60 minuter så att du får upp flåset.

 

Läs mer: Motion lindrar depression lika bra som medicin

 


Läs mer om:

Dela
(376)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…