Annons

Annons

Enkla metoden för att minska risken med stillasittande

Stillasittande är ett allt större folkhälsoproblem som kan leda till en alltför tidig död. Men nu hävdar forskaren Ulf Ekelund att en timmes vardagsmotion kan ta bort riskerna helt. "Man behöver inte träna jättehårt", säger han till SVT.

Dela
(39)

Bild: Shutterstock/IBL

Många vuxna sitter mellan sju och åtta timmar – varje dag. Allt mer forskning visar också att stillasittande kan orsaka en mängd sjukdomar och i värsta fall en för tidig död.

Men det finns också tydliga bevis för att fysisk aktivitet kan minska risken eller i bästa fall ta bort den helt.

Annons

Ulf Ekelund, professor i fysisk aktivitet och folkhälsa vid Norges Idrottshögskola och en av världens ledande forskare i ämnet, säger till SVT att en halvtimmes promenad eller cykeltur ger stora hälsoeffekter. En timmes daglig motion kan ta bort riskerna från stillasittandet helt.

Gilla Hemmets på Facebook

– Man behöver inte träna jättehårt, men åtminstone komma upp i en intensitet som motsvarar raska promenader och cykelturer, säger han.

Rör dig 60 minuter per dag

Resultatet är tydligt, enligt den stora översiktsstudie från 2016 där Ulf Ekelund och hans kollegor, studerade över en miljon människors aktivitetsvanor.

– De som var fysiskt aktiva minst en timme varje dag hade ingen ökad risk för dödlighet i vare sig hjärt- och kärlsjukdom eller cancer, även om de sedan satt stilla i åtta timmar varje dag, säger han.

Forskning tyder också på att det går bra att dela upp motionen under dagen. Promenaden eller cykelturen till och från jobbet räknas i högsta grad, liksom att välja trapporna i stället för hissen.

Bild: Shutterstock/IBL

Ulf Ekelund rekommenderar också den som har ett stillasittande jobb att ta en paus på ett par minuter varje timme och gå en liten runda.

Samhället i stort skulle vinna allra mest på att de som i dag inte motionerar alls skulle börja röra sig lite grann.

– Skulle de börja med att promenera eller att cykla en kvart, tjugo minuter om dagen skulle vi få enorma folkhälsovinster, säger Ulf Ekelund till SVT.

Läs mer:

4 knep som får dig att vardagsmotionera mer


Läs mer om:

Dela
(39)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…