Annons

Annons

Dricka mjölk: Är det bra eller dåligt?

Att dricka mjölk till maten var tidigare en självklarhet. Men i takt med att den vita drycken tappat i popularitet kommer nya alternativa mjölkprodukter. Vi granskar komjölkens för- och nackdelar och dess konkurrenter!

Dela
(18)

Är mjölk nyttigt eller onyttigt?

Mjölkdrickandet minskar. 2014 drack vi 113 liter per person och det är den hittills lägsta siffran i Jordbruksverkets statistik. Sedan 1980 har mjölkdrickandet minskat med 38 procent. Mjölk, som tidigare var en självklar måltidsdryck för både barn och vuxna, ratas av allt fler. En del tycker att de mår bättre utan mjölk, andra oroar sig för forskarlarm om ökad risk för olika sjukdomar som cancer och stroke. Men hur är det egentligen – är mjölk bra och nyttigt? Dåligt och farligt? Kan jag helt utesluta mjölk? Och vad bör jag i så fall tänka på?

Annons
Gilla Hemmets på Facebook

Emilia Polster, dietist och personlig tränare på Palmer Friskvård i Malmö, hjälper oss att reda ut begreppen:

—Mjölk är ett livsmedel som innehåller väldigt många näringsämnen som vi behöver, främst kalcium, protein och vitamin B12. Lätt- och mellanmjölk är dessutom berikad med vitamin D. Kalcium och D-vitamin behövs för att stärka skelettet och brist kan leda till benskörhet.

Livsmedelsverket rekommenderar att vi dricker en halv liter mjölk om dagen, men tänk på att denna mängd även innefattar andra mjölkprodukter som fil, yoghurt och ost.

—Mjölk är bra i lagom mängd, precis som med alla livsmedel är det aldrig bra med överdriven konsumtion, påpekar Emilia.

Något som många säkert inte tänker på är att mjölk innehåller en ganska hög sockerhalt i form av laktos.

—Sött triggar ju sött och dricker man mycket mjölk kan det bidra till ett ökat sockerintag, berättar Emilia.

Vilken sorts mjölk ska jag dricka?

—Jag tycker att du ska välja mjölk som är berikad med vitamin D. Dessutom tycker jag att du alltid ska välja ekologiska mjölkprodukter.

Men hur är det då – kan man bli sjuk av mjölk? Kan jag få cancer och stroke om jag dricker mycket mjölk?

—Jag tycker att de studier som har gjorts är motsägelsefulla. Det finns både forskning som visar att mjölk ökar risken för sjukdomar och sådan som visar att mjölk skyddar mot till exempel cancer. Man ska också tänka på att det kan finnas starka ekonomiska intressen bakom forskningen och att många sjukdomslarm blir uppförstorade i media, säger Emilia som inte tycker att man ska sluta med mjölk men hålla sig till en måttlig konsumtion.

Kan det vara farligt för hälsan att utesluta mjölk?

—Om du slutar med mjölk är det jätteviktigt att du ersätter de näringsämnen mjölken innehåller. Du kan inte ta bort något utan att lägga till något annat då kan du få näringsbrist. Kalcium kan du få från många andra livsmedel, t ex grönkål, spenat, kidneybönor, broccoli, och sötmandel. Ersättningsprodukter som växtbaserad mjölk innehåller samma mängd kalcium som komjölk.

Numera finns det ju mjölk gjord på bl a soja, havre, mandel, ris, kokos och hasselnöt. Vilken ska jag välja?

—Havre är en fantastisk produkt då det innehåller betaglukan, ett kostfiber som sänker kolesterolet. Men jag tycker att man kan dricka alla de här produkterna. Det är bra med variation för då mår vi bäst. Bättre att blanda än att snöa in på en produkt, men välj de osötade varianterna, annars får du i dig mycket socker, säger Emilia.

Ännu ett skäl att välja växtbaserad mjölk är att det är bättre för miljön.

—Djurhållningen bidrar till ett stort metanutsläpp som påverkar klimatet och miljön negativt, säger Emilia.


Läs mer om:

Dela
(18)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…