Annons

Annons

5 nyttiga luncher som mättar

Satsa på en fräsch och läcker lunch med mycket grönsaker! Här får du recept på lättlagade och mättande luncher att ta med till jobbet eller njuta hemma!

Dela
(75)

5 nyttiga luncher som mättar

1. Tonfisksallad från Mallorca: 355 kcal

Blanda ½ hackad rödlök, 1 stor tärnad grön paprika och 4 mogna tärnade tomater i en skål. Blanda med 2 msk god olivolja, 1 msk pressad citronsaft, ½ tsk flingsalt och 1 krm grovmalen svartpeppar. Tillsätt ev också 2 krm lätt mortlade spiskumminfrön. Låt stå och dra ca 20 min. Lägg upp på ett fat. Låt 1 burk tonfisk i vatten rinna av (150 g avrunnen vikt) och lägg bitar av fisken på salladen. Krydda lite extra och toppa med färska basilikablad. Servera med 60 g baguette.

Annons
Gilla Hemmets på Facebook

 

2. Smörgås med rödbeta & fetaost: 360 kcal

Mosa ihop 75 g fetaost och ½ dl lätt crème fraiche. Klicka blandningen på 2 skivor (à 50 g) levain el liknande bröd. Toppa med 200 g kokt skivad rödbeta, rucolasalladsblad och 1 msk torrostade solrosfrön. Mal över svartpeppar.

 

3. Grönsaksomelett: 300 kcal

Vispa ihop 4 ägg, 4 msk vatten, 2 krm salt och ½ krm peppar. Fräs ½ liten hackad gul lök, ½ tärnad squash och ½ röd tärnad paprika i ½ msk smör tills de mjuknat och fått lite färg. Salta och peppra. Häll äggblandningen över grönsakerna och stek till en omelett. Strö över ½ dl riven parmesanost och ½ dl hackad persilja. Servera med 125 g små tomater.

 

4. Soppa på gröna sojabönor: 240 kcal

Fräs ½ hackad gul lök och 100 g tärnad skalad potatis i ½ msk smör i en kastrull några minuter. Häll på 4 dl vatten och lägg i 1 grönsaksbuljongtärning. Låt sjuda 10 min under lock. Tillsätt 200 g frysta gröna sojabönor och ½ dl matlagningsgrädde. Låt sjuda ca 5 min till under lock. Mixa soppan slät. Smaka av med salt och peppar.

 

5. Skinka & kronärtskockor: 375 kcal

Låt 1 burk kronärtskockshjärtan rinna av (240 g avrunnen vikt) och skär i kvartar. Blanda 1½ msk god olivolja, 1 msk balsamvinäger, 1 msk vatten, ½ finriven vitlöksklyfta, salt, svartpeppar och 2 msk hackad färsk basilika. Vänd ner skockorna och låt dra en stund. Lägg upp 80 g tunt skivad lufttorkad skinka och pressa över lite citron. Servera skinkan med 125 g små tomater, de marinerade kronärtskockshjärtanen och 75 g surdegsbröd (levain el liknande) att doppa i vinägretten.

 

Läs mer:

Så äter du dig friskare

Smalmat för 5 dagar

Starta dagen med en nyttig frukost 

 

Av Carolina Soudah

Foto: Kent Jardhammar



 

Läs mer om:

Dela
(75)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…