Annons

Annons

3 goda matvanor för att hålla vikten

Vår vikt speglar inte bara vad vi äter – utan även hur. Här är tre goda matvanor som kan göra skillnad både på vågen och för välmåendet.

Dela
(24)

Bild: Shutterstock/IBL

Kanske lovade du dig själv att gå till gymmet lite oftare eller äta mer sallad när nyårsklockorna klämtade in det nya året. Kanske har det gått helt strålande, kanske är du tillbaka i dina gamla mönster?

Annons

Men om du försöker gå ner i vikt ska du inte bara stirra dig blind på antalet kalorier. Enligt en studie som publicerades i tidskriften BMJ Open handlar det mycket om hur och när du äter.

Forskarna följde nästan 60 000 japaner med typ 2-diabetes. Mellan 2008 och 2013 gick deltagarna på en till tre hälsoundersökningar där de fick svara på frågor kring sina mat- och sömnvanor.

Ät långsammare – ät mindre

Enligt studien, som citeras av Time, finns det tre tydliga strategier för att minska midjemåttet och minska risken för fetma: Ät långsamt, strunta i att snacksa efter middag och ät aldrig två timmar innan det är dags att sova.

Just att äta långsamt tycks vara en av de mest effektiva metoderna för att inte överäta.

Personer som äter långsamt tenderar att känna när de är mätta och äter då också mindre mat än den som kastar i sig maten. För att äta långsammare kan du ta för vana att lägga ner gaffeln mellan varje tugga. Det är också bra att ta bort distraktionsmoment som tv:n eller telefonen och i stället fokusera på ätandet.

Bild: Shutterstock/IBL

Under studiens gång ändrade vissa av deltagarna sitt ätmönster och började äta långsammare, vilket också fick effekt på deras vikt. Forskarna tror därför att äthastighet kan vara en viktig ingrediens för att minska risken för övervikt.

Läs mer:

 

10 recept som får kilona att rasa!

Fiskgryta med räkor


Läs mer om:

Dela
(24)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…