Annons

Annons

Yrselspecial – så slipper du tappa balansen!

Annons

När man blir äldre försämras muskelstyrkan och rörligheten – och därmed också balansen. Och inte blir det bättre av att man går runt och är rädd för att falla omkull!

Men lagom mycket motion och små förändringar i vardagen kan göra underverk! I Hemmets Veckotidning nummer 24 reder vi ut begreppen kring yrsel, berättar om hur man kan träna upp balansen och och ger goda råd och tips kring balans i allmänhet!


– Det viktigaste när det gäller yrsel är att inte ge upp inför symtomen och bara bli sittande. Motion är viktigt! En halvtimmes promenad per dag är ett bättre sätt att hålla doktorn borta än några äpplen. Om man inte använder kroppen fungerar den inte. Det gäller i högsta grad balansen, säger Måns Magnusson, professor och överläkare vid Lunds Universitetssjukhus.


Några goda balanstips:

  • En sjukgymnast kan hjälpa till att sätta ihop ett träningsprogram.
  • Använd rätt glasögon! Obalans kan bero på synen.
  • Undanröj risker i hemmet! Se upp för hala mattor, sladdar och onödiga trösklar.
  • Kolla din utomhusmiljö! God belysning i entrén och ledstång till trappor är viktigt.



Fler tips och råd hittar du i Hemmets veckotidning nr 24!


Foto: Gugge Zelander, Shutterstock

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…