Annons

Annons

Vinn boken om den svenske bluffpiloten!

Dela
(0)

Han har flugit 700 000 passagerare i stora delar av Europa, Afrika och Mellanöstern. Thomas Salme älskade sitt liv som pilot.
Men han har burit på en mörk hemlighet – och en dag förstod han att pilotlivet var slut…

Annons

I Hemmets Veckotidning nr 29 berättar han den osannolika historien om hur han med ett egenhändigt förfalskat flygcertifikat kunde lura flygbolagen runtom i Europa i tretton år.

– Jag började som styrman för ett italienskt flygbolag, men redan efter två år avancerade jag till kapten, berättar Thomas Salme, som i dag är 43 år och bor med sina två söner och pappa i Italien. Jag hade alltså det yttersta ansvaret för planet. Ingen förstod att jag inte var utbildad för det.

Thomas växte upp i Jordbro utanför Stockholm med mamma Birgitta som var med i Jehovas vittne och pappa Heiki.
– Jag älskade verkligen min mamma, men att ha en mamma som var med i Jehovas var inte lätt, berättar Thomas. Hon ville att jag skulle gå med på möten och det var jobbigt.
Mamma Birgitta var stolt över sitt enda barn, men hade hon levt i dag är Thomas övertygad om att hon hade skämts för honom, för att han ljugit för så många människor.
– Mamma dog sommaren efter att jag tagit studenten. Hade hon levt i dag hade nog det här aldrig hänt, hon skulle ha undrat hur jag plötsligt kunde bli pilot och hade säkert avslöjat mig. Det var inget som pappa undrade över, han lät mig leva mitt eget liv.
När mamman dog ärvde Thomas drygt 100 000 kronor, pengar som hon ville att Thomas skulle använda till studier och det gjorde han – på Bromma flygskola.
– Ända sedan jag var åtta år hade jag drömt om att bli pilot, och nu skulle den drömmen förverkligas!

Thomas, som suttit framför datorn med flygsimulatorn och lekt pilot i 100-tals timmar, gick ut med högsta betyg i alla ämnen och fick sitt eftertraktade privatflygarcertifikat. Problemet var att licensen bara gällde för små flygplan, Cessnor, som tar 4–5 passagerare och flygplan under 12 500 kilo. Thomas drömde om att flyga stora flygplan med många passagerare.
– Det finns tre olika licenser, privatflygarcertifikat och två olika trafikflygarcertifikat, CPL och ATPL. För att flyga som kapten måste man ha ATPL, men att utbilda mig till pilot på ett flygbolag skulle kosta kring en halv miljon kronor och de pengarna hade jag inte.
Det var då Thomas började ljuga. För flygteknikerna på SAS Flight Academy på Arlanda, en av de ledande flygskolorna i Europa, förklarade han att han var en arbetslös pilot som sökte jobb och behövde öva för olika antagningsprov.
– Så jag fick komma dit på nätterna och träna i riktiga flygsimulatorer, som användes för utbildning av piloter.
När Thomas kände att han kunde hantera de större planen var det dags för steg 2: Förfalskningen av den åtråvärda ATPL-licensen.
– Jag satt där hemma vid datorn, tittade på mitt eget certifikat och gjorde ett dokument som var så likt ett riktigt ATPL-certifikat som möjligt. Det enda som saknades var en speciell stämpel.
Fortfarande osäker på hur långt hans bluff skulle bära svarade Thomas på en annons där det italienska flygbolaget, Air One, sökte styrmän.
– Jag skickade in en ansökan, kopierade min falska licens och väntade på vad som skulle hända.

Thomas blev kallad till en simulator check, och eftersom det visade sig vara exakt samma sorts simulator som på SAS klarade han testet galant. Lika bra gick det också när den italienska staten skulle granska hans svenska certifikat för att godkänna honom.
– Det är ju många som undrat hur jag kunde lura så många, så länge. Men jag tror det var flera saker som gynnande mig, jag hade tur, jag hade talang och så var jag svensk, och vi är ju så ordentliga.
Fram tills han avslöjades har Thomas Salme, bluffpiloten, flugit för tre olika flygbolag, Air One, turkiska Corendon och engelska Jet2. Alla har imponerats av hans stora skicklighet som kapten, ingen har anat hur lurade de blivit.

Än i dag vet inte Thomas riktigt hur avslöjandet gick till, mer än att någon på Luftfartsverket i Sverige slagit larm om att han inte var utbildad och flög med falska papper. Däremot minns han tydligt när han var på väg till sitt plan på flygplatsen i Schiphol utanför Amsterdam och blev stoppad av den holländska flygpolisen .
– De ville se mitt certifikat och då visste jag att det var kört. Samtidigt kände jag också en slags lättnad. Ingen visste att jag hade ljugit, inte min pappa, inte ens min fru, det var jobbigt. Jag skäms för att jag ljugit för mina vänner och min familj.
Tretton år och tiotusen flygtimmar hade Thomas levt i sin egen hemliga himmel. Landningen blev tuff.
– Jag satt häktad i två veckor och under den tiden blev jag ordentligt undersökt och kontrollerad som om jag var terrorist.

Under rättegången talades det om långa fängelsestraff och dryga böter, Thomas hade ju orsakat stor skada för flygindustrin. Men han blev frisläppt efter häktestiden och fick betala 2000 euro i böter.
– Jag fick också ett års flygförbud. Samtidigt är det ett konstigt straff, jag kommer ju aldrig att kunna flyga igen, jag har ju inget certifikat.
I dag arbetar han som sport- och modefotograf i Milano och bor utanför i Milano, tillsammans med pappa Heiki, och sönerna Nicoló, 9 och Philip 13 år. Thomas har också nyligen skrivit en bok om sitt annorlunda liv som bluffpilot, tillsammans med journalisten Stefan Lövgren. Inspirationen till boken fick Thomas efter rättegången, som fick stor uppmärksamhet i tidningar och TV.
– I medierna målades jag upp som en hjälte, en playboypilot som levt en dröm som många avundades mig. Men det är ingen annan som skulle kunna göra det jag har gjort. Efter att jag avslöjades har flygbolagen sett över sina säkerhetssystem, så det finns ingen anledning att vara orolig för att det sitter en bluffpilot bakom spakarna i cockpiten. Den enda som är bluffpilot är jag – och jag sitter numera på passagerarplats när jag flyger!

Foto: Shutterstock, Stefan Nilsson

Vinnarna är Gunvor Andersson, Nacka, Elin Gustafsson, Bredbyn, Jeanette Söderqvist, Eskilstuna, Stina Kempe, Saltsjö-Boo, Niclas Meier, Hölö, L Klang, Södra Sandby, John Rosales Staforelli, Älvsjö, Sabina Fontana, Uppsala, Els-Marie Clevenholm, Bunkeflostrand, Annika Löfgren, Färjestaden.

 

 


Läs mer om:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…