Annons

Annons

Vårtröttheten försvann och jag fick tillbaka livslusten!

Dela
(0)

 

Els-Margret Hjalmarsson gick från att vara ett riktigt energiknippe till att ständigt vara trött och kraftlös under vintern och tidiga våren. Tills hon började använda naturläkemedel med ginseng som gav henne kraft att bryta den onda cirkeln. I Hemmets Veckotidning nr 14 berättar hon om förvandlingen!

Annons

 

Els-Margret driver en bokhandel i skånska Osby och pendlar dagligen tolv mil till hemmet i Åhus. För några år sedan var det som om hennes krafter bara tog slut efter några månader utan sol och ljus.

– Jag kände mig inte utvilad på morgnarna och när jag körde hem från jobbet var det som att all energi var förbrukad.

 

Till slut kände Els-Marget att hon hamnat i en ond cirkel där tröttheten i princip tog över så fort hon var ledig.

– Jag kände inte igen mig själv och blev orolig. Sedan tänkte jag att det kanske var åldern som började ta ut sin rätt.

 

I hälsokostaffären passade hon på att fråga om det fanns något naturläkemedel just mot trötthet. Hon fick tipset att prova Ginsana, ett medel med ginsengextrakt, och efter ett tag var det som om tröttheten började släppa taget.

 

– Plötsligt orkade jag ta initiativ igen och jag kom igång med både morgonpromenader och cykelturer. Det gjorde att jag fick kraft att bryta den onda cirkeln. Ju mer jag kom ut, desto bättre mådde jag.

 

Sedan dess har Els-Margret fortsatt att ta Ginsana och de senaste åren har hon klarat sig helt från den obehagliga vinter- och vårtröttheten.

– Jag brukar börja i slutet av oktober eller början av november när dagarna börjar bli kortare och fortsätter sedan ta en matsked eller kapsel två gånger om dagen fram till mars, april. Det fungerar jättebra!

 

Var fjärde svensk lider av säsongsbetonad trötthet eller nedstämdhet av något slag. Torbjörn Åkerstedt är professor vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet i Stockholm och han berättar i tidningen hur man lindrar och förebygger besvären.

 

– Bäst är att exponera sig för ljus så mycket som möjligt under den mörka årstiden och att gradvis öka på den tiden när det blir ljusare ute. Man bör vara ute minst en halvtimme varje dag. Och det är särskilt viktigt att ta vara på dagsljuset så tidigt som möjligt på dagen.

 

– Det är heller inte fel att prova sig fram med exempelvis adaptogener som ginseng eller D-vitamin när det är som mörkast om man vet med sig att det är svårt att få tillräckligt med dagsljus.

 

Fler frågor och svar om vårtrötthet hittar du i veckans nummer!

 

Foto: Gugge Zelander, privat

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…