Annons

Annons

Tar vi vitaminer i onödan?

Vitaminer är livsviktiga – men i rätt dos. Överskott kan vara farligt och leda till sjukdomar. En bra kost är bättre än att ta kosttillskott, menar experten Alicja Wolk.

Dela
(14)

Tar vi vitaminer i onödan? Experten svarar!

Alicja Wolk

Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi.

Friska människor som äter en bra och varierad kost behöver inte ta kosttillskott med vitaminer och mineraler. Det anser Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet i Solna. Trots detta tar en tredjedel av befolkningen regelbundet kosttillskott och försäljningen av vitaminpreparat har ökat med 24 procent på fem år. Vi svenskar äter vitaminer för drygt 2,1 miljarder om året – oftast helt i onödan.

Annons

—Kanske tror man att det är bra för hälsan att ta extra vitaminer, men det fungerar inte så, förklarar Alicja.

Om du får i dig mer än dagsbehovet kan kroppen ändå inte tillgodogöra sig vitaminerna. Vattenlösliga vitaminer, som B och C, försvinner ut den naturliga vägen, d v s när du kissar. Men för mycket C-vitamin kan påverka hälsan negativt.

—Vi har gjort studier som visar att överskott kan öka risken för grå starr, säger Alicja.

Överskott av de fettlösliga vitaminerna A, D och E lagras i kroppen och det är inte bra eftersom höga halter kan leda till sjukdomar.

—Det finns studier som visar att överskott av vitamin D kan öka risken för att dö i hjärt- och kärlsjukdomar. Överskott av vitamin A kan öka risken för benskörhet.

Alicja påpekar att både margarin och mjölk är berikat med A-vitamin. Tar man dessutom en multivitamintablett som innehåller A-vitamin är det lätt att komma upp i dubbla dagsbehovet.

—Jag har svårt att tänka mig att någon frisk människa i Sverige har vitaminbrist. Men det är ändå bättre att äta en varierad kost med mycket frukt och grönt och fisk två-tre gånger i veckan än att ta kosttillskott. I maten får du i dig i mer än tusen aktiva substanser som är bra för kroppen, medan ett kosttillskott innehåller 10-15 substanser.

Det finns förstås de som kan ha behov av att komplettera kosten med vitaminer – gamla och sjuka personer kan behöva vitamintillskott. Om du är vegetarian eller vegan kan du behöva ta vitamin B12, har du cystisk fibros kan du behöva vitamin E och får du för lite solljus kan du ta vitamin D.

 

 

Vitamin A

Bra för: synen, huden, håret, slemhinnorna och immunförsvaret.

Finns i: fet fisk, lever, kött, gröna grönsaker, morötter, tomater.

Brist: försämrat mörkerseende, problem med hud, hår och naglar.

Överskott: leverskador, benskörhet, cancer.

Viktigt att veta: Brist är ytterst ovanligt i västvärlden, medan överskott är vanligt.

Tar vi vitaminer i onödan?

 

Vitamin B

Bra för: ämnesomsättningen, bildandet av blodkroppar, immunförsvaret, celldelning.

Finns i: kött, mejeriprodukter, spannmål, grönsaker, frukt.

Brist: trötthet, hudförändringar.

Överskott: ovanligt eftersom vitaminet försvinner ut med urinen.

Tar vi vitaminer i onödan?

 

Vitamin C

Bra för: brosk- och benvävnad, immunförsvaret, behövs för att kroppen ska kunna upp järn från maten.

Finns i: frukt, bär och grönsaker.

Brist: trötthet, infektionskänslighet.

Överskott: ökad risk för grå starr

Viktigt att veta: En apelsin täcker dagsbehovet av C-vitamin!

Tar vi vitaminer i onödan?

 

Vitamin D

Bra för: skelettets uppbyggnad, cellernas tillväxt, nervsystemet, hud och hår.

Finns i: fet fisk, äggula, svamp, bildas i huden av solljus på sommaren.

Brist: trötthet, smärta, hudsjukdomar, infektioner och inflammationer.

Överkott: kan öka risken att dö i hjärt-kärlsjukdomar.

Viktigt att veta: D-vitaminbrist orsakar rakit, tidigare känd som engelska sjukan.

Tar vi vitaminer i onödan?

 

Vitamin E

Bra för: huden, skyddar fettet i kroppen, motverkar inflammationer.

Finns i: nötter, mandel, frön, matolja, bladgrönsaker, fullkornsprodukter.

Brist: mycket ovanligt.

Överskott: kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar och viss cancer.

Tar vi vitaminer i onödan?

 

Läs mer

7 fröer som gör underverk för din hälsa

8 tips som får dig att må bättre

Behöver vi extra D-vitamin?

 

AV ANETTE BÜLOW

FOTO: STEFAN ZIMMERMAN, SHUTTERSTOCK


Läs mer om:

Dela
(14)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…