Annons

Annons

Träningen gjorde dem pigga och starka igen

Från trötta och överviktiga till pigga och smärta på mindre än ett år. Tack vare gratis intervallgympa har skånska Harlösa fått en betydligt aktivare befolkning. – Mari och jag bestämde oss för att leda gympan ihop. Då skulle vi aldrig kunna skylla på regn eller trötthet, säger Kristina Clementz.

7
Visa bildspel

/
Träningen gjorde dem pigga och starka igen
Träningen gjorde dem pigga och starka igen
Mari Leijd, th, och Kristina ”Tinna” Clementz har all anledning att se glada ut. Både deras egen och andra bybors hälsa har blivit mycket bättre tack vare deras initiativ!
Träningen gjorde dem pigga och starka igen
Träningen gjorde dem pigga och starka igen
Träningen gjorde dem pigga och starka igen
Träningen gjorde dem pigga och starka igen
...
Visa mer

 

I Harlösa skyller ingen på höstrusk eller minusgrader. Tre gånger i veckan leder Kristina ”Tinna” Clementz, 48, och Mari Leijd, 46 år, intervallgympan på byns idrottsplats.

—Många i gruppen är föräldrar som tidigare bara suttit och tittat på medan barnen tränat fotboll, säger Kristina.

Annons

Harlösa är en by med ungefär 1 000 invånare, mitt i naturen mellan Lund och Sjöbo.

—Det var viktigt för oss att vi skulle träna i byn och att det skulle vara gratis. Alla ska ha råd att träna och känna sig välkomna när de har tid och lust, säger Kristina.

Allt började med att Mari ställde sig på vågen förra hösten och konstaterade att hon vägde alldeles för mycket.

—Jag vägde mer än när jag väntade barnen, dessutom kände jag mig stel och hade stora problem med mina hälsenor, berättar Mari.

Efter ett tag i ett viktminskningsprogram startade Mari träningsgruppen ihop med kompisen Kristina. Kristina hade följt Maris framsteg och blivit sugen på att göra något åt sin värkande höft. De hade hört talas om att många i deras egen ålder nått bra resultat med tabata, en träningsform där deltagarna varvar konditions- och styrkeövningar efter sin egen förmåga.

—Vi tänkte att vi kunde göra något liknande. Vi bestämde oss för att utse oss själva till ledare, för då skulle vi aldrig kunna stanna hemma och skylla på regn eller trötthet, säger Kristina.

Passen varar i en timme och antalet deltagare brukar variera.

—Vi kör övningarna intensivt i 45 sekunder, sen vilar vi i 15 sekunder, alternativt 20 och 10 sekunder, berättar Kristina. En app i mobilen håller koll på tiden och vi har också musiken genom mobilen och kopplar den till en högtalare.

Musiken strömmar ut över gräsplanen; Electric Light Orchestra, Pointer Sisters och Amanda Jensen. De flesta i gruppen är i samma ålder som Kristina och Mari, men en av de yngre mammorna brukar få sällskap av sin 9-årige son.

—Vi pratar inte så mycket om resultat, men det är väldigt tydligt att många i byn mår bättre sen vi började träna ihop. Vi ser ju hur de utvecklas, att de orkar göra övningarna på ett sätt som kräver mer muskler. Jag känner mig som 30 igen, säger Kristina.

Maria Farnestam började sin förvandling efter att hon slutade röka förra hösten. Hon hade inte tränat tidigare.

—Jag började en 100-dagarsutmaning att klara mig utan socker och blev samtidigt tipsad om intervallträningen av Tinna. Bästa besluten jag någonsin gjort, en riktig investering i mig själv. Jag mår tusen gånger bättre och har så mycket mer energi. Det påverkar hela livet positivt, faktiskt, säger Maria.

Även för Mari är skillnaden som natt och dag.

—Jag kan i och för sig fortfarande ha problem med mina hälsenor, men nu vet jag att det mer beror på att jag är medelålders än att jag är överviktig!

 

Träna hemma själv!

De intervallrörelser som Harlösaborna gör är bra för både kondition och styrka och kan göras enklare om du är nybörjare eller har värk. De här fyra övningarna kan du göra hemma. Gör varje övning intensivt i 45 sekunder, vila sedan i 15 sekunder.

1. Armhävningar

Mari gör den tunga varianten med rak kropp och Kristina kör den lättare med knäna i marken. Här gäller det att spänna magmusklerna när du gör armhävningarna. Gå så långt ner du kan och upp igen tills det är dags att vila.

2. Airsquat

Spänn magmusklerna och kör bak rumpan som om du ska sätta dig, det ska kännas som att du nästan trillar bakåt. Det är viktigt att tårna är framför knäna, annars frestar övningen för mycket på knäna. Sätt och res dig nu omväxlande i 45 sekunder.

3. Armpress

Här ska du pressa ihop händer och armbågar samtidigt som magmusklerna är spända. Gör små rörelser upp och ner i 45 sekunder. På bilden är Mari (t v) i sin översta position och Kristina har armbågarna så långt ner det går.

4. Tricepsstärkaren

Stå med lätt böjda ben. Sträck armarna bakåt och gör små rörelser upp och ner i 45 sekunder.

 

 

 

 

Detta är tabata

Tabata är en typ av intervallträning som både ger kondition och styrka samtidigt som man ökar fettförbränningen och syreupptagningsförmågan. I den ursprungliga versionen gör du en övning i 20 sekunder, vilar 10, och upprepar detta åtta gånger, alltså totalt 4 minuter per övning.

 

Läs mer

Träna rätt för din ålder

4 övningar för sig som har ont i ryggen

Gå dig i form - 6 stärkande övningar

 

AV MARIA SVEMARK

FOTO: GUGGE ZELANDER

Läs också:

Dela
(88)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…