Annons

Annons

Så klarar du höstförkylningen!

Dela
(4)

Så var det förkylt igen, med feber, rinnande näsa, hosta och ont i halsen. Men måste det vara så? Kan man inte undvika att bli smittad? Och om jag blir sjuk, hur gör jag för att snabbt komma på benen igen?
I Hemmets Veckotidning nr 38 delar syster Kerstin, vår egen förkylningsexpert, med sig av sina bästa råd och tips.

Annons

Att vi blir mer förkylda på hösten har flera förklaringar. Ett är vädret och det faktum att vi oftare vistas inomhus i stora grupper vilket gör det lättare för viruset att spridas. Men vi kan försvåra spridningen och skydda oss från att bli sjuka.
– Var noga med handhygienen och försök vara utomhus så mycket som möjligt, råder sjuksköterskan Kerstin Nilsson. Det är också viktigt att äta allsidigt, sova tillräckligt och motionera. Man kan vila sig trött och träna sig pigg! Kroppen mår bra när den får röra på sig och det stärker också immunförsvaret.
Bra basmat räcker länge, men för den som vill ge lite extra hjälp åt immunförsvaret rekommenderar Kerstin zink.
– Zink är känt för att stärka immunförsvaret, hjälpa till att balansera insulinnivåer och främja sårläkning. Så har du till exempel fått herpesblåsor eller vet med dig att du har dålig sårläkning kan en kur med zinktabletter i någon månad ge bra resultat.
Skulle du trots allt bli förkyld är det viktigt att ta det lite lugnare och ge kroppen en chans att återhämta sig.
– Promenader är inte fel, men du ska inte utsätta dig för någon fysisk ansträngning om du har feber eller sjukdomskänsla i kroppen, krafterna behövs till annat!

Feber är ett viktigt verktyg för kroppen när vi blir sjuka. Bakterier och virus som ger sig på oss människor har en favorittemperatur på 37–38 grader, det är då de förökar sig som mest. När temperaturen stiger hämmas tillväxten av smittämnet och de vita blodkropparna får lättare att ta hand om inkräktarna.
– Febern stiger ju mer kroppen anser att det behövs för att vinna kriget, betonar Kerstin. Febern talar också om för resten av immunförsvaret hur allvarligt läget är, så att kroppen kan använda sina resurser på bästa sätt. Om vi då tar febernedsättande i ett för tidigt skede banar vi i stället väg för smittämnet och får troligtvis en mer långdragen infektion.
Är du i grunden frisk är det alltså inte farligt att ha feber, tvärtom ska du jobba med febern inte mot den. Men har du andra bakomliggande sjukdomar gäller andra regler:
– När vi får feber ökar pulsen och andningen, det är lite som att springa i en backig terräng, och ju högre temperatur, desto kraftigare lutning på uppförsbacken, säger Kerstin. En sådan belastning är inte bra för den som är hjärt-lungsjuk eller har nedsatt hälsa av andra orsaker och därför ska dessa personer ta febernedsättande i ett tidigare skede än andra som i övrigt är friska.
När du ska ta febernedsättande läkemedel är medel med paracetamol, som t ex Alvedon och Panodil, att föredra eftersom de inte tar ner febern lika häftigt som ibuprofen, som Ipren och Ibumetin.
– Med paracetamol får du som regel en tillfällig stund då du kvicknar till och kan äta eller dricka. Du slipper också att fara upp och ner i temperaturen genom svettningar, som är kroppens sätt att kyla ner, och frysningar som höjer temperaturen genom att vibrera muskelceller som frigör värme, som i sig också är en påfrestning för kroppen.

Hosta är ett annat sätt för kroppen att reda ut en infektion. Här gäller samma regler som vid feber, ta inte hostdämpande mer än i nödfall. Det är inte hostan som ska bort, det är infektionen.
– Så länge man orkar hosta är det bra, betonar Kerstin. Hostan har en renande effekt och ser till att sekretet inte sitter på ett ställe och täpper till våra små fina luftrör. Det ska flytta sig hela tiden från ett ställe till ett annat. Därför är det viktigt att man inte tar bort hostreflexen med hostdämpande läkemedel.
Djupandning och lägesförändringar är också viktigt för att sekretet ska flytta på sig. Är du sängliggande är det bra att gå upp och sitta en stund. Och tänk på att det är positivt att du hostar på natten, även om det kan vara svårt att uppskatta när nattsömnen störs.
Blir hostan alltför besvärlig är det bra att smörja in lite Tigerbalsam eller Vick på bröstet, tipsar Kerstin:
– Tigerbalsam lenar och kan kännas som slemlösande och fungerar bättre än hostmedicin. Ta gärna en T-shirt över så att du inte gnider in det i ögonen av misstag. Sockerfria halstabletter och något varmt att dricka kan också underlätta, liksom slemlösande hostmedicin, men du kan också dricka mer för att göra slemmet lösare.
När det gäller snoriga näsor och nästäppa gör högläge i sängen livet lite lättare, men bäst lindrar du snuvan med nässpray.
– Var noga med att inte använda medel med konserveringsmedel, typ Nezeril, mer än max 10 dagar, betonar Kerstin Nilsson. Då får du problem med att nässlemhinnan svullnar på grund av läkemedlet.
Ett skonsammare alternativ är Renässans, ett nässpray med naturlig saltlösning som du kan använda så mycket du vill.
– Det finns i olika styrkor, där den röda har en högre salthalt och därför drar ut mer av svullnaden. Nässprayen fungerar lite som att ta ett dopp i Medelhavet, saltvatten både renar och läker!

Syster Kerstins bästa huskur!
Varmt te med ingefära och honung är både stärkande och uppiggande. Riv färsk ingefära och ta en 1/2–1 tsk i kokt vatten tillsammans med lite honung.

Fler goda råd i tidningen!

Foto: Shutterstock


Läs mer om:

Dela
(4)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…