Annons

Annons

Superseniorens 5 bästa hälsotips

Seniorer över 65 är bra på att kolla upp sin hälsa, äter nyttigare och stressar mindre än unga vuxna. Här ger supersenioren Kerstin Backman, 74, sina 5 bästa hälsotips!

Dela
(52)

Seniorer över 65 är bra på att kolla upp sin hälsa, äter nyttigare och stressar mindre än unga vuxna. Det visar statistik från Folkhälsomyndigheten och resultat som Apoteket Hjärtat tagit fram med hjälp av det onlinebaserade ”Hälsokvittot”.

– Det finns en trend bland unga att leta efter snabba lösningar på livets stora utmaningar. Självklart går det att göra drastiska förändringar men nyckelorden för att skapa en hälsosam livsstil är långsiktighet och repetition. Det är en insikt jag fick först på ålderns höst, säger Kerstin Backman, 74, sjukgymnast och föreläsare.

Annons
Gilla Hemmets på Facebook

Viktig livserfarenhet

Svenskar över 65 har generellt sett mer hälsosamma vanor än yngre. De äter nyttigare, nyttjar mindre tobak och dricker mindre alkohol. Det är några av slutsatserna som dras av statistik från Folkhälsomyndigheten och ”Hälsokvittot”. Apotek Hjärtats nya Sifo-undersökning visar också att äldre är mer positiva till att kolla upp sin hälsa och att de har bättre koll på rådande hälsorekommendationer.

Supersenioren och föreläsaren Kerstin Backman, som även synts i SVT-produktionen ”Vem kan slå en pensionär”, menar att seniorerna har en del att lära de yngre.

– Vi, mer livserfarna pensionärer, sitter på värdefull kunskap som kan hjälpa unga att få perspektiv på tillvaron här på jorden, säger Kerstin som även delar med sig av sina bästa tips för ett hälsosamt liv.

1. Ta tillvara på solljuset

Du är skapt för att vara vaken under dygnets ljusa timmar. Tag därför vara på solljuset så sover du bättre på natten. Att promenera mitt på dagen kan faktiskt förebygga depressioner – tänk på det nästa gång du ser en promenerande pensionär!

2. Välj hälsosamma vänner och miljöer

Det är lättare att ha en sund livsstil om du befinner dig i hälsosamma miljöer. Det är den sunda livsstilen i vardagen som har störst effekt på hälsan. Ställ dig alltid frågan ”hur påverkar det här mitt välmående på lång sikt?” när du står inför ett större beslut.

3. Den bästa träningen är den som blir av – och är anpassad

Anpassad träning betyder att du känner efter vilken träning som passar bäst för dagen. Ibland är du extra pigg och kan verkligen ta i. Ibland har du sovit dåligt eller varit förkyld och då är en promenad alldeles tillräckligt. Unga har en tendens att se ytligt på träning där målet med gymhetsen är den kommande beachsäsongen – vi pensionärer ser träningens inverkan på såväl kropp som själ.

4. Du mår som du bestämmer dig för att må

Ju sämre du mår psykiskt desto viktigare är det att sköta om kroppen fysiskt. Bra mat, anpassad träning, sömn, ljus och goda miljöer är avgörande under stressiga perioder. Signalerar kroppen smärta, ångest och olust behöver den extra mycket omsorg och något i livsstilen kanske måste ändras. Mår du under längre tid allt sämre – be om hjälp av någon med erfarenhet på området!

5. Sluta oroa dig – börja leva

I alla tider har människan lidit av oro, ångest och depressioner. Vårt välmående går upp och ner i livet, och alla drabbas vi av sorger. Som ung är det extra viktigt att ha med sig denna insikt när man ställs inför livets prövningar. Och vet ni, livet blir faktiskt bättre ju längre man lever!

LÄS MER: Möt superpensionären Kerstin!

”Hälsokvittot” är ett online-baserat hälsotest som tagits fram av Apoteket Hjärtat tillsammans med forskare på  institutionen för medicin och hälsa vid Linköpings universitet.


Läs mer om:

Dela
(52)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…