Annons

Annons

Stavgången har gjort oss pigga och glada!

Dela
(0)

Fler och fler upptäcker att stavgång är en enkel motionsform som alla kan vara med på. I Eskilstuna träffas ett gäng kvinnor varje tisdagsförmiddag för att stavgå tillsammans. Kärntruppen som består av, från vänster, Susanne Berglind, Carina Åhlander, Gunilla Bodh Schager och Irene Olsson är alla med i ett hälsoprojekt som Folkhälsoinstitutet håller i. I Hemmets Veckotidning nr 34 berättar de om fördelarna med att gå tillsammans.

Annons

– Att på det här sättet kunna promenera och samtidigt vara social är härligt. Jag har alltid rört på mig eftersom jag har haft hund tills för några år sedan. Jag behöver det, det har blivit en vana för mig, säger Susanne Berglind, 59 år.
Hon har artros och fibromyalgi men låter sig inte hindras av det. Stavgången gör att hon mår bättre och blir piggare.

Rundan de går är en knapp halvmil. Som snabbast har de avverkat den på 45 minuter men normalt tar det ungefär en timme.
– Vi har inte så bråttom, tempot är inte det viktiga för oss. Vi stannar och tittar på växter och djur och så möter vi många andra stavgångare som vi byter några ord med. Vi hinner avhandla det mesta på våra träffar, säger Carina Åhlander, 40 år, som är utbildad stavgångscoach.

Allihop tränar för att må bra. Utöver stavgången går flera i gänget ofta vanliga promenader och har även provat på styrketräning. Det ena ger det andra – motion är vanebildande. Den enda utrustning de behöver är stavarna, förnuftiga ytterkläder och ett par bra skor.
– Titta här, vi har gympadojor eller vanliga promenadskor och Gunilla har mjuka träskor. Skor som sköna är det viktigaste, i vintras hade vi kängor, säger Carina Åhlander.

Stavgång är bra för…
* Hjärtat och konditionen.
* Blodtrycket.
* Att stabilisera blodsockret.
* Att hålla vikten eller gå ner i vikt.
* Att stärka skelettet. Det är särskilt viktigt efter klimakteriet när benskörhet kan komma smygande.
* Att solljuset under promenaden ger kroppen tillskott av D-vitamin, det är också bra för bland annat skelettet.
* Att motion friger endorfiner i hjärnan som gör att vi mår bra. Den som känner sig deppig kan alltså bli gladare!

I tidningen kan du läsa mer om träningsformen som passar alla!

Foto: Conny Sillén

 

 

 


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…