Annons

Annons

Stärk din hälsa med julens kryddor

Saffransdoftande lussekatter, kanelstång i risgrynsgröten och pepparkakor med ingefära... Julen sprider många goda och nyttiga dofter i våra hem. Vi avslöjar vilka välgörande egenskaper som gömmer sig bakom julens kryddor!

Dela
(42)

nyttiga-julkryddor

Julkryddor är både gott och nyttigt.

5 nyttiga julkryddor:

1. Kanel
Kanel är en av våra mest kraftfulla kryddor och har många goda effekter på vår hälsa. Kryddan inverkar positivt på blodcirkulationen och kan sänka både blodsocker och blodfetter, öka insulinkänsligheten och minska sötsuget – vilket kan bidra till viktminskning. Den anses också ha en antiinflammatorisk effekt och kan hjälpa vid gaser i magen och illamående.

Annons

Användning: Strö max en halv tesked över gröten. Men redan en fjärdedels tesked räcker för att ge en blodsockersänkande effekt. Blir också en god smaksättare i värmande juldrycker.

 

 

2. Ingefära
Torkad ingefära ger en kryddig smak åt våra pepparkakor, men mest effektiv i mat eller dryck är rå ingefära. Ingefära har antiseptiska, inflammationshämmande och slemlösande egenskaper som gör den extra användbar i förkylningstider. Roten främjar även matsmältningen och används ofta vid illamående och åksjuka. Men den har i studier också visat sig lindrande vid ledvärk och artrosbesvär.

Användning: Riven ingefära i teet värmer gott på vintern. Lägg i 2–3 tsk och låt det dra några minuter, ju längre desto starkare blir smaken. Syltad ingefära kan också hjälpa matsmältningen efter julbordet.

Läs mer: Så enkelt gör du själv vinterns nyttigaste vitaminshot med ingefära

 

 

3. Saffran
Denna gyllengula krydda, som onekligen är värd sin vikt i guld, har både lugnande och kramplösande effekter. Saffran kan därför vara en hjälp vid kraftigare menstruationsproblem men också när du har svårt att sova eller känner dig nedstämd. Studier med 30 mg saffran per dag (en liten påse saffran med 0,5 g motsvarar 500 mg) har visat påtagliga antidepressiva effekter. Kryddan har också historiskt använts för sin lusthöjande påverkan.

Användning: Krydda lussekatterna när du bakar eller ta en nypa saffran i varm mjölk.

 

 

4. Kardemumma
Magens vän under julen med sin matsmältningsstimulerande effekt, som i sin tur både kan motverka gaser och lösa kramper. Kardemumma kan öka aptiten och verka lugnande. Kryddan har även lyfts fram pga sin skyddande antioxidanteffekt.

Användning: Används torkad i bakning och är en populär smaksättare i juldrycken mumma.

 

5. Kryddnejlika

Julens stora dekorationskrydda är en riktig superantioxidant med antiseptiska och smärtstillande egenskaper. De torkade blomknopparna är en klassisk medicin när det gäller tandvärk och innehåller bla eugenol, ett ämne som tidigare användes flitigt av tandläkare och gav den typiska tandläkardoften på mottagningarna. Kryddnejlika motverkar även illamående.

Användning: Kan användas hel eller malen i matlagning eller som stärkande smaksättare i varma drycker.

 

 

Viktigt att tänka på:

  • Kryddor är koncentrerade och väldigt potenta, ofta med mycket antioxidant effekt. Använd dem därför balanserat och ta inte för höga doser eftersom det kan göra mer skada än nytta.
  • Om du tuggar på en krydda, tex kardemumma, blir effekten mer omedelbar eftersom vissa ämnen tas upp direkt via slemhinnan i munnen och går vidare rakt ut i blodet.

 

Läs mer:

7 fröer som gör underverk för hälsan

17 livsmedel som gör dig piggare

Nyttiga och mättande recept för HELA veckan

 

AV CHRISTINA MELLBERG
FOTO: SHUTTERSTOCK


Läs mer om:

Dela
(42)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…