Annons

Annons

Sommarmaten som kan ge dig uppblåst mage

Uppblåst och spänd mage trots att du äter nyttigt? Bara lugn – vi listar sommarmaten som kan ligga bakom problemen!

uppblast-mage

Kommer uppblåst mage, magknip och gaser som ett brev på posten varje gång du avnjutit en läcker sommarmiddag? Testa att utesluta de här sakerna!

 

God mat hör sommaren till och självklart ska du unna dig det lilla extra när du njuter av semester och ledighet. Men även om man äter gott, hälsosamt och regelbundet kan magen ibland svullna upp och få oss att se ut som vi svalt en badboll.

Annons

Det finns faktiskt mat som, trots att den är både hälsosam och fettsnål, kan ge uppblåst mage. Dras du ofta med ballongeffekten kan det vara dags att testa att utesluta, eller åtminstone dra ner, på dessa saker.

 

Mat som kan ge uppblåst mage

1. Vissa sorters frukt – fruktsockret ställer till det

Fräscha och nyplockade frukter hör till sommarlivet, men din mage är kanske inte riktigt lika förtjust i allt gott naturen har att bjuda på så här års. Frukter som mango, vattenmelon, päron, äpple och persika innehåller mycket fruktsocker, fruktos, som kan orsaka uppblåst mage om du är känslig. Men självklart ska du inte hoppa över nyttigheterna; styr in på frukter med lite mindre fruktos istället, som körsbär, banan, blåbär, plommon och jordgubbar. Minst lika gott men med mindre risk för ballongeffekt!

2. Tuggummi

Ok, detta tuggar vi året runt, men i kombination med alla andra magbovar under sommaren är det extra viktigt att tänka på denna lilla och till synes oskyldiga sak som kan ställa till det ordentligt för magen. När vi tuggar tuggummi sväljer vi nämligen ofta ganska mycket luft vilket gör magen svullen och gasig. Sockerfria tuggummin innehåller ofta ett sötningsmedel som heter sorbitol som kan vara laxerande om du får i dig för mycket. Satsa på munsprej istället, om det är den fräscha andedräkten du är ute efter.

3. Glass – innehåller laktos

Ingen sommar utan glass, men den svalkande sötsaken kan faktiskt vara en bov för magen. Laktos, som finns i alla mjölkprodukter, kan orsaka svullen och spänd mage. Misstänker du att du är laktosintorelant upplever du sannolikt även andra symptom som gasbildning, smärtor och diarré och bör söka läkarvård. Om du bara är känslig för laktos så kan du ta det lugnt med glassen, eller satsa på en laktosfri glass eller en isglass istället.

4. Lök och bönor

Underbart gott i fräscha sommarsallader och till grillat, men ack vilken fara de kan vara om du har en känslig mage. Båda dessa sommarfavoriter innehåller oligosackarider som kan jäsa i tarmen och orsaka svullen mage. Välj andra smaksättare och mindre ballong-framkallande grönsaker som till exempel morot till grillkvällen.

 

Läs mer:

Därför är det så bra att äta bär

5 nyttiga och goda middagar

17 livsmedel som gör dig piggare

 

Källa: Vardagspuls
Text: Malin Perlheden, Allers.se
Bild: Shutterstock

Läs också:

Dela
(31)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…