Annons

Annons

Skydda hjärtat med superjuice av rödbetor

Sänkt blodtryck, minskad risk för demens, starkare muskler och immunförsvar och gladare mage. Det är några av hälsofördelarna med rödbetsjuice!

Dela
(207)

Rödbetsjuice

Rödbetor är rena supermaten enligt många forskare. Bild: IBL/Shutterstock

Ibland är det enkla det bästa. Det kan man konstatera sedan forskarna lyft upp rödbetor som den nya supermaten.

Mycket beror på nitratet, som rödbetor är rika på. Nitrat är kvävehaltiga ämnen som finns naturligt i vår miljö, men när du äter rödbetor  omvandlas nitratet till nitrit och sedan till kväveoxid.

Annons

– Kväveoxid gör en massa bra saker, bland annat vidgar det kärlen så blodet rinner lättare, berättar Jon Lundberg, professor i farmakologi på Karolinska Institutet, för Aftonbladet.

Eftersom nitratet är vattenlösligt bör du inte koka rödbetorna, istället pressas de i en råsaftcentrifug till en riktig superdryck. Att juicen kan boosta din hälsa visar många studier.

Därför är rödbetor bra för hjärtat:

1. Nitrat kan sänka ett för högt blodtryck och skyddar därmed hjärtat och kärlen på samma sätt som många blodtrycksmediciner. Cirka 2,5 dl rödbetsjuice ska räcka för att minska risken för stroke och hjärtinfarkt.

2. Risken för magsår eller andra problem i magtarmkanalen minskar, nitrat aktiverar nämligen ett speciellt skydd i magens slemhinnor.

3. Utvecklingen av demens kan bromsas av nitrat, menar forskarna. En daglig dos rödbetsjuice förbättrar syresättningen och ökar blodflödet till delar av hjärnan som ofta annars minskar hos äldre.

4. Rödbetor förbättrar uthålligheten och får muskelcellerna, mitokondrierna, att jobba effektivare.

5. Betacyanin ger inte bara rödbetan dess röda färg, det stärker även cellerna. Tillsammans med C-vitamin och B-vitaminet folat, som är viktigt för cellernas ämnesomsättning och produktionen av nya röda blodkroppar, stärker de ditt immunförsvar!

 

Källor: Livsmedelsverket.se, Karolinska Institutet, Aftonbladet

 

Andra nitratkällor

Tycker du inte om rödbetans lite jordiga smak finns det andra goda nitratkällor:

  • Blandgrönsaker, som ruccola, spenat, mangold och sallat.
  • Rabarber
  • Selleri
  • Fänkål

 

Pressa din egen rödbetsjuice

Till två glas rödbetsjuice behöver du:

300 gram rödbetor

1 tsk riven färsk ingefära alternativt 2 äpplen och 2 apelsiner (då räcker din juice till fyra glas)

Gör så här:

1. Skala rödbetorna och skär i klyftor så de går ner i råsaftcentrifugen. Använder du apelsin och äpple, skala apelsinerna och dela äpplena först.

2. Kör allt i råsaftcentrifugen. Drick och njut!

 

Läs också:

Därför är blomkål rena supermaten

nyttig-blomkal-puff

 


Läs mer om:

Dela
(207)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…