Annons

Annons

Sista chansen: Skriv en kärleksnovell och vinn 10 000!

En halv miljon läsare och en vinstcheck på 10 000 kronor! Det ligger i potten när vi utlyser årets novelltävling. Vinnaren koras på Bokmässan i Göteborg i september och de fem vinnande bidragen publiceras i Hemmets Veckotidning.

Dela
(415)

Skriv en kärleksnovell och vinn 10 000 kr

Juryn består av författaren Simona Ahrnstedt, chefredaktör Pia Ljungqvist och fictionredaktör Gunilla Wall. Tillsammans läser vi och pratar ihop oss om vilka bidrag som hamnar i final och så småningom vinner. Nu söker vi en förstapristagare och två andrapristagare!

Annons

Välkommen med ditt bidrag senast den 1 augusti. Vi kontaktar vinnarna personligen när de är utsedda.

Lycka till!

 

Vad är romance?

Simona Ahrnstedt svarar!

Skriv en kärleksnovell och vinn 10 000 kr

Simona Ahrnstedt.

Romance är en litterär genre som kan handla om och utspela sig var och när som helst. Den innehåller alltid en stark kärleksrelation och den slutar lyckligt. Romance skiljer sig (lite) från chick-lit och feelgood, men det är inga stenhårda gränser. Man kan säga att i en romance är fokus på kärleksrelationen, medan det i chick-lit kan handla om en kvinna som kanske har flera olika relationer. Ofta är det även mer fokus på shopping, arbetsliv och väninnerelationer, oftast i en storstadsmiljö, i en chick-lit. En feelgood-roman kan handla om annat än kärlek: en bokhandel, ett äkta par och så vidare.

En läsare som plockar upp en romance vet och förväntar sig att det kommer att handla om kärlek och att det kommer att ordna sig på slutet. Det är själva kärleksberättelsen och alla dess turer som är det centrala. Tänk Stolthet och fördom, tänk Nora Roberts.

Miljö: En romance kan utspela sig i vilken tid och miljö som helst: modern tid, framtid/alternativ eller historisk tid. Småstad, storstad, medeltid, vikingatid och så vidare i all oändlighet. Själv har jag skrivit i tre olika historiska tidsepoker: i samtida finansmiljö, läkarmiljö och tidningsmiljö.

Eftersom novellformatet är kort så föreslår jag att du inte krånglar till det för dig. Välj en miljö du känner till och/eller tycker mycket om. Kanske ett kontor? En veterinärmottagning? Ett sjukhus? Eller varför inte din historiska favoritperiod? Artonhundratalet med böljande krinoliner? Medeltiden med riddare och kungar? Början av nittonhundratalet i sann Downton Abbey-anda? I just den här tävlingen skulle jag kanske undvika paranormalt, fantasy och science fiction.

Huvudpersoner: En romance handlar om kärlek, det är själva drivkraften i berättelsen. Det handlar om två personer som är de rätta för varandra, men som av olika anledningar inte får till det förrän på slutet. Oftast är det kärlek mellan en man och en kvinna. Men en romance kan lika gärna handla om kärlek mellan två män, två kvinnor eller andra kärlekskonstellationer. Välj det du känner för. Och det behöver inte handlar om vit medelklass heller, om du inte vill det. Samhället är komplext och spännande, det får gärna återspeglas i din novell. Allt är tillåtet – det är bara din fantasi och lust som sätter gränsen. Det finns romance som handlar om yngre personer och romance som handlar om äldre människor.

Perspektiv: När jag skriver mina romaner så växlar jag mellan olika perspektiv, alltså ur vems synvinkel historien berättas. I en novell brukar man inte rekommendera det, det blir lätt lite rörigt. Välj i stället en person ur vilkens perspektiv du vill berätta.

Jag använder mig av tredje person och dåtid. Då kan det låta så här: ”Natalia insåg att han hade lurat henne.”

En del föredrar första person presens, då kan det låta så här ”Jag ser honom direkt. Han har grå ögon.”

Fundera på hur dina favoritböcker är skrivna och välj det perspektiv som tilltalar dig mest.

Dialog: Dialog livar upp en text, men den kan också göra den svårläst och hackig. Lagom är bäst. Och undvik dialog som inte handlar om något, av typen: ”Hej, hur mår du?” ”Bra, tack, hur mår du?” Dialog ska ge information och driva handlingen framåt. Lyssna på hur folk pratar och låt dig inspireras. Tjuvlyssning är trots allt författarens bästa vän.

Konflikt: Det är konflikten som dels driver handlingen framåt, dels håller isär kärleksparet. Man kan tänka på det som motstånd, som hinder, som handling. I En enda natt så är de ”fiender” i arbetet och han lurar henne – det påverkar deras pågående förälskelse, tänk Romeo och Julia. Att de är motståndare är en konflikt och ett hinder, men det är också en handling. I En enda hemlighet handlar det om mer inre motstånd. De är helt fel för varandra som personer, den ena djup och samhällsengagerad, den andra en ytlig festprisse.

Konflikten, eller hindret, blir det de måste överkomma och bearbeta för att kunna få varandra och det blir det som hjälper till att driva handlingen framåt. I historiska romaner är det med fördel olika konventioner som står i vägen för de älskande. I modern tid kan det bli knepigare. Många väljer då ett triangeldrama. Att den ena eller den andra parten velar mellan två personer den älskar. Försök gärna tänka utanför den rätt uttjatade boxen. Om du tänker på romantiska filmkomedier och försöker lista ut konflikten så kanske det känns tydligare för dig. Hon äger en liten bokaffär, han har en kedja opersonliga affärer som vill sluka hennes, hon hatar honom…

Personbeskrivning: Skapa inte helt perfekta personer, de är ofta väldigt trista att läsa om. Gör inte folk svartvita; inte helt goda eller helt onda. Men gör dina huvudpersoner sympatiska. Vi som läsare måste tycka om dem, för annars vill vi inte veta hur det går för dem. De flesta tycker bättre om en person med brister. Vad vore mr Darcy utan sina fördomar?

Variation: Även om novellformatet är kort kan du fundera på att variera dina scener så att inte varje utspelar sig hemma i någons kök eller vid någons arbetsplats. Variera dig mellan till exempel ute/inne, olika rum, olika tidpunkter på dagen. Jag menar inte att du måste kasta dig mellan olika miljöer eller platser, men tänk ändå variation.

Kärlek, kyssar och sex: Eftersom romance handlar om kärlek så kan man med fördel skriva in lite kyssar och smek. Om man själv är bekväm med det, förstås. (I en av världens mest kända böcker, ur-romancen Stolthet och fördom, så rör miss Bennet och mr Darcy inte ens vid varandra!). Tänk framför allt laddning. Läsaren vill känna laddningen mellan de två. Att de är helt rätt för varandra, även om de kanske inte insett de själva. Att de påverkar varandra; känslomässigt och fysiskt.

Slutet: Fundera ut slutet. Ja de får varandra. Men hur? Det här är mycket, mycket svårare än man kan tro, för lika väl som det ska sluta lyckligt så måste man ändå känna att de fått kämpa lite och att de är värda att få kärleken. Och det får inte kännas för tillrättalagt eller för uttjatat. I en novell vill man gärna ha en sista knorr.

Processen

Synopsis: När du funderat ut alla dina byggstenar så kan du skriva ett synopsis över din novell. Det är en skiss eller en översikt och ett bra hjälpmedel. Läs igenom och justera. Hitta logiska luckor. Se över rytmen.

Skriva: När du börjar själva skrivandet – och det kan jag själv nästan tycka är det svåraste – så kan du prova att flödesskriva först. Alltså att bara skriva utan att oroa dig för hur bra eller dåligt det blir. Det är ett sätt att släppa prestationsångesten. Dålig text kan du alltid bearbeta. Ett blankt papper kan man inte göra något med.

Redigera: Låt din novell vila några dagar innan du börjar redigera den – det är nämligen viktigt att få perspektiv på din text. Skriv gärna ut den, ta med den på bussen eller tåget. Du kommer garanterat att hitta saker du inte är nöjd med, och det hör till. Upprepa omläsningen om och om igen, tills du är nöjd. Och sedan minst en gång till.

Research: Eventuellt måste du göra någon research. Själv älskar jag att åka iväg och se hur det ser ut på de platser jag beskriver, att läsa böcker och artiklar om de ämnen jag skriver om och att intervjua folk som har rätt kunskap. Tveka inte – det kan vara både stimulerande, inspirerande och energigivande.

Lästips: Romance-genren är nästan okänd i Sverige, så de flesta av mina favoritböcker finns än så länge bara på engelska. En del romance finns det dock på svenska. Mina (Simona Ahrnstedts) böcker, förstås. Samanta Olofsdotter som skriver för Harlequin, Kristan Higgins, Nora Roberts, Sarah Morgan. Även Diana Gabaldons böcker är romance. I alla fall den första, som är den enda jag läst.

 

Tävlingsregler:

Skriv högst 12 000 tecken inklusive mellanslag. Novellen får inte ha varit publicerad tidigare.

Mejla in ditt bidrag på novellen@hemmets.se. Första gången du mejlar får du ett svarsmejl, men inte om du mejlar in fler bidrag. Så du behöver inte mejla igen och fråga om vi fått det du skickat.

* Senast den 1 augusti vill vi ha ditt bidrag.

* Vinnaren koras på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg den 24 september. Vi bjuder vinnaren på resa, övernattning, festmåltid och självklart inträde till Bokmässan.

* Vi förbehåller oss rätten att publicera de vinnande novellerna i Hemmets Veckotidning samt att kunna införa övriga insända bidrag mot sedvanligt honorar. Juryns beslut kan inte överklagas. Ev vinstskatt betalas av vinnaren.

* PS! Du få gärna skicka in flera bidrag!

 

Läs mer:

Inspireras av tidigare novelltävlingsvinnare

Handväskan – en novell om en ovanlig handväska

Hon vann Hemmets kortromantävling

 

Foto: Shutterstock,

Text: Simona Ahrnstedt, Anna-Lena Ahlström


Läs mer om:

Dela
(415)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…