Annons

Annons

Semesterns vanligaste stressfällor – och hur du kan undvika du dem!

Sommar, sol och semester innebär inte automatiskt ett stressfritt liv. Dåliga mat- och sovvanor, för mycket planer och bråk med familjen kan bli riktiga stressfällor. Vi listar några vanliga semester- och stressbovar och ger smarta tips på hur du kan undvika dem!

Dela
(19)

stressfallor-semestern

Att bli stressad på semestern är inget ovanligt, titta igenom listan med stressfällor nedan och se vad du kan göra annorlunda.

 

Stress på semestern – 7 saker att undvika

1. Att ha orimligt stora planer

Ok, det låter tråkigt, men det är bara att inse – semestern går ALLTID snabbare än vad man trott att den skulle göra. Sänk din ambitionsnivå för vad du hoppas hinna med och var istället spontan och ge dig själv massor av utrymme för oplanerade äventyr.

Annons

2. Att semesterkassan tar slut för snabbt

Att vara pank under semestern är igen hit, och du har två sätt att förhindra att det blir så. Det ena är att tidigt på året göra en koll på hur mycket pengar årets semester kommer att kosta och spara ihop till den summan. Alternativt kan du ägna semestern åt billiga nöjen, att gå på stranden eller att ha picknick i parken är faktiskt helt gratis!

3. Att bråka med familjen

Att tillbringa mycket ledig tid tillsammans är inte bara roligt, gnabb och bråk är nästintill omöjliga att undvika, speciellt om det finns barn eller barnbarn i familjen. Sätt er ner och prata igenom hur ni ska hantera problemen INNAN de uppstår. Försäkra er om att ni har samma förväntningar på ledigheten och klura ut hur ni ska kunna njuta maximalt av semestern även om ni inte vill göra samma saker hela tiden.

4. Att ha en fulltecknad kalender

Även om du har de bästa intentioner och gärna vill hinna med att hälsa på faster Greta i Vimmerby, dina gamla skolkamrater i Kiruna och mormor i Lund under semestern kan det vara en bra idé att inte boka in så många saker. För mycket planering skapar stress.

Läs mer: Så slipper du äckliga lukter i ditt hem

5. Att köra på i vardagsvanor

Även om du inte är på jobbet bör du ha som ambition att bryta vardagsmönstret! Är du väldigt aktiv under arbetsveckorna? Se då till att ha en så passiv semester som möjligt. Har du däremot ett väldigt passivt arbetsliv, försök att vara så aktiv som möjligt under semestern. 

6. Att sätta väckarklockan för att hinna med

Med mindre än att du har något mycket viktigt inplanerat så bör du låta väckarklockans alarmfunktion vara avslagen och sova så mycket du bara kan och vill. 

Läs mer: Så länge håller maten egentligen

7. Att hålla koll på jobbmejlen

Detta är absolut inte okej när du har semester! Du har semester och hela poängen är att du ska vara bortkopplad från jobbet för att vila upp dig! Stäng av jobbmejlen och kan du inte låta bli att titta i appen i telefonen kan det vara en bra idé att helt stänga den – det är ju faktiskt bara att återinstallera igen när du är tillbaka på jobbet. Gör upp en plan för hur du ska hantera jobbet INNAN semestern börjar så behöver du inte tänka mer på den saken. Berätta gärna för dina kolleger också så att ingen av dem går och väntar på svar från dig när du är ledig. 

Läs mer:

10 vanliga tvättmissar som förstör våra kläder

Olivolja – 6 smarta saker att använda det till

9 sätt att använda diskmedel på 

Källa: Stressforskningsinstitutet, Stocksholms universitet

Text: Malin Perlheden, Allers.se

Bild: Shutterstock

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Hemmets nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!


Läs mer om:

Dela
(19)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…