Annons

Annons

Sänk tempot och ta hand om dig!

62562_130626GunillaHasselgr

Efter 40 märker många att kroppen inte fungerar lika bra. Men med rätt mat, motion och vila mår man bättre – och kan minska risken för många vanliga sjukdomar.
– Lär dig att koppla av. Stress är inte bra för hälsan, säger Gunilla Hasselgren i Hemmets Veckotidning nr 38.

Annons

Precis som många av sina patienter är hon själv mitt i livet och vet hur viktigt det är att som medelålders sköta om sin hälsa.
– Många börjar känna av krämpor och våra vanligaste sjukdomar har en tendens att dyka upp, förklarar Gunilla som i över tio år har arbetat med SVT:s populära program Fråga doktorn och har en bred erfarenhet som allmänläkare hemma i Värmland.
Hon har nu skrivit boken Din läkarbok mitt i livet – guiden till hälsa. I den beskrivs vilka sjukdomar som kan drabba olika kroppsdelar och organ och vilka behandlingar som finns. Men boken är också full av goda råd och hälsotips.
Gunilla vill sudda ut bilden av livet som en trappa som går uppåt fram till 50 års ålder och sedan bara går neråt. I stället vill hon fokusera på att se framåt. Trots att sjukdomar blir vanligare i takt med att vi åldras finns det nämligen mycket man själv kan göra för att hålla sig frisk.
– 70 procent av alla sjukdomar kan man faktiskt förebygga. Det gäller bland annat livsstilssjukdomar som diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdomar.
Harmoni är viktigt
Med stigande ålder blir alltså friskvården allt viktigare. Om man i yngre dagar slarvade med mat, motion och sömn märktes det kanske inte speciellt tydligt, men som medelålders återhämtar man sig inte lika lätt och därför är det extra viktigt att ta hand om sig själv.
– Det är viktigt att röra på sig regelbundet. En halvtimme om dagen räcker och det gäller att hitta något man tycker är roligt. Ett knep kan vara att hänga med en kollega och motionera, säger Gunilla som själv cyklar och tar långa promenader med hunden Leya i skogen.
I dag är övervikt och fetma allt vanligare och därmed också många sjukdomar. För lite motion och för mycket mat är förklaringen.
– Det finns många olika dieter. Själv vill jag slå ett slag för NBL som betyder nyttigt, blandat, lagom. Den gamla tallriksmodellen med en tredjedel proteiner, en tredjedel potatis, pasta eller ris och en tredjedel grönsaker är inte så dum. Sen är det ju så enkelt att om man vill unna sig att äta gott så får man röra mer på sig.
Men även stress kan påverka hälsan negativt – både immunförsvar, hjärta och kärl tar skada av ett för högt tempo utan återhämtning. Gunilla tycker att kvinnor mitt i livet borde bli bättre på att ta hand om sig själva och koppla av. Harmoni och balans i livet är viktigt för hälsan.
– Jag tycker att man ska skriva in dagar i almanackan då man gör absolut ingenting. Det behöver inte alltid vara fullt program. Man kan stänga av mobiltelefonen. Jämställdhet är också viktigt, det är inte bara kvinnan som ska ta ansvar för familj och hushåll.
Skriv ner frågor
Men även om man sköter sin hälsa kan man likväl drabbas av krämpor och sjukdomar och behöva söka läkare.
– Om man har haft något problem, till exempel med magen eller ryggen, i två veckor utan att det har gått över tycker jag att man ska gå till doktorn, säger Gunilla. Men är besvären akuta bör man naturligtvis söka vård direkt.
Inför läkarbesöket kan det vara bra att förbereda sig, tipsar hon.
– Skriv ner de frågor du har. Det kan också vara bra att skriva dagbok. När får du ont och hur känns det? Har du själv några teorier om vad det beror på? Det kan hjälpa läkaren att se ett mönster.
Hälsokontroller gör störst nytta för dem som riskerar att drabbas av ärftliga sjukdomar, menar Gunilla.
– Fick din pappa en hjärtattack när han var 50 år? Då bör du kontrollera blodtryck och blodfetter. Finns det till exempel hjärt-kärlsjukdom, diabetes och cancer i släkten ska man tala om det med sin läkare.
Men det är inte bara fysiska sjukdomar som kan komma mitt i livet – 40 procent av alla kvinnor drabbas någon gång av depression eller ångest.
– Prata med din doktor om du inte mår bra, det finns hjälp att få. Både läkemedel och KBT, kognitiv beteendeterapi, gör stor nytta. Man kan ändra på sitt beteende och lära sig att må bättre!

Gunilla Hasselgren
Ålder: 51 år.
Yrke: Läkare. Arbetar på vårdcentralen i Kil, medverkar sedan 2003 i tv-programmet Fråga doktorn och skriver för ett par tidningar.
Bor: I Karlstad.
Familj: Mannen Mikael som också är läkare, sönerna Fredrik,19, och Björn, 16 år. Golden retrievern Leya.
Gör på fritiden: Gillar kultur. Går på museer, teater, bio och konserter. Tycker om att resa – gärna till storstäder. London och New York är två favoriter.

Gunillas hjärtefråga – inkontinens:
– Många kvinnor lider i det tysta och får inte den hjälp de skulle kunna få. Man ska inte nöja sig med att göra knipövningar om det inte hjälper. Det finns både läkemedel och operationer som ger bra resultat. Ställ krav! Urinläckage begränsar livet alldeles för mycket för att man inte ska få behandling. Kom ihåg att det inte är pinsamt att ta upp det här med din doktor eller gynekolog!

Två favorithuskurer:
– Tvätta händerna – det stoppar smittsamma sjukdomar som influensa och vinterkräksjuka. Jag brukar äta vitpepparkorn mot vinterkräksjukan, men det finns inga vetenskapliga bevis för att det fungerar.
– Stanna hemma när du är förkyld. Gå inte och jobba eller träna när du har en infektion i kroppen, det tar då mycket längre tid att bli frisk. Bädda ner dig och drick honungsvatten.

Text: Anette Bülow

Foto: Johan Eklund

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…