Annons

Annons

Så tränar du händerna – expertens bästa övningar!

Våra händer ska orka med mycket. Hemmets sjukgymnast Åsa Rippe tipsar om fyra övningar som tränar handens muskler – extra bra för dig som har svaga händer eller artros. Allt som behövs är mjuk lera och klädnypor!

Dela
(134)

Krama lera1a

Åsa Rippe visar hur du genom att krama leran kan få starkare händer.

1. Krama leran

Här behöver du en lagom stor lerklump. Play Doh-lera som säljs i leksaksaffärer eller på leksaksavdelningen passar utmärkt.

Gör så här: Krama lerklumpen och tryck in fingrarna djupt i leran så att alla fingerlederna böjs ordentligt. Låt tummen vara med ovanpå. Håll kvar 1–2 sekunder och upprepa sedan ”kramandet” 10–12 gånger. Om det behövs, forma om leran så den blir som en boll. Byt hand och upprepa övningen.

Annons

Utgångsposition: Forma leran till en boll och håll om den med ett stort grepp.

Utmaning! Stegra övningen genom att öka storleken på lerklumpen.

1b

 

2. Tryck i lera

Utgångsposition: Tryck ut en bit lera på ett plastunderlägg på bordet.

Gör så här: Tryck ner ena handens fingertoppar i leran, i varierande vinklar. Flytta runt, dra upp och tryck ner dem ca 10 gånger. Forma om leran, byt hand och upprepa övningen.

Tänk på att: Ju tjockare klump du har, desto större blir motståndet.

 

 

 

3. Nyp en klädnypa

Här får tummen jobba lite extra, som motvikt till alla fingrarna.

Utgångsposition: Håll klädnypan med ena handens tumme och pekfinger.

Gör så här: Tryck ihop klädnypan så mycket du kan, håll kvar 1–2 sekunder innan du återgår till utgångspositionen. Knip fem gånger, skifta sedan till långfingret och tummen och gör om övningen. Byt hand och upprepa.

Utmana dig själv! Pröva att trycka ihop klämman med ring- och lillfinger, det brukar vara svårt med de sista fingrarna.

Nyp en klädnypa

 

 

4. Spreta med gummiband

Utgångsposition: Trä ett gummiband om ena handens tumme och pekfinger.

Gör så här: Spreta med tummen och pekfingret så att gummibandet sträcks ut, bandet ska fungera som motstånd. Håll i en sekund och gå tillbaka till utgångsposition, gör övningen 10 gånger. Byt därefter plats och trä gummibandet om pek- och långfinger och upprepa övningen. Testa gärna med fler fingrar, flytta runt och var lite uppfinningsrik innan du byter hand och gör om programmet.

Tips! Ett litet hushållsgummiband hålls lättare på plats än t ex en klädd hårsnodd.

Spreta med gummiband

 

Åsa tipsar!

Sitt och krama leran när du tittar på tv så förenar du nytta med nöje!

 

Läs mer:

4 stärkande övningar vid artros

Lider du av vita fingrar?

Träna rätt för din ålder

 

Av Christina Mellberg

Foto: Gugge Zelander


Läs mer om:

Dela
(134)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…