Annons

Annons

Så tankar du säker D-vitamin i sommar

Hur ska man egentligen bete sig i vårsolen? Kasta sig ut och tanka D-vitamin eller fly 
den för att slippa cancer? Experten Amra 
Osmancevic berättar hur du njuter av 
solen utan att utsätta dig för risker!

Dela
(32)

d-vitamin

Illustration: Shutterstock

Solhatten på eller av? Ska solkrämen smörjas i tjocka lager eller inte alls? Är det kanske bäst att stanna 
inomhus och äta D-vitaminpiller 
ur burk?

Det är lätt att drabbas av en pest eller kolera-känsla när man försöker bena ut råden kring solen. Å ena sidan är det bara när den står som högst som UVB-strålningen är tillräckligt stark för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin. På våra breddgrader är det några timmar mitt på dagen från april till september.

Annons

Å andra sidan är det just då som vi har fått lära oss att vi absolut inte ska vistas i solen, om vi vill skydda oss mot hudcancer.

Hjälp, hur ska vi egentligen tänka?

– Det som gäller är, som alltid, måtta. Att äta lagom med fett och kolhydrater är inte farligt och på samma sätt är det med solexponering. Det gäller bara att hitta rätt balans, säger Amra Osmancevic, som är docent och överläkare vid hudkliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Solen är nyttig för oss på många sätt, 
poängterar hon. Den påverkar till exempel vårt humör och bildandet av kroppens egna lyckohormoner, endorfiner. Men framför allt är den vår viktigaste källa till D-vitamin, som bland annat skyddar mot benskörhet och hjälper kroppen att bilda kalcium. På senare tid har forskning visat att D-vitamin också har ett samband med en rad vanliga sjukdomar.

– D-vitamin verkar ha en skyddande effekt. Det finns kopplingar till bland annat diabetes, högt blodtryck, autoimmuna sjukdomar och cancer – till och med hudcancer, säger Amra Osmancevic.

D-vitamin kan vi till viss del få i oss genom mat och i form av tillskott, det är så vi klarar oss genom vinterhalvåret. Men för att komma upp i tillräckligt höga nivåer behöver vi solljuset.

– Dessutom är det inte säkert att det D-vitamin vi får i oss genom maten har samma 
effekt på kroppen som det som bildas genom solen. När det gäller kalkbalansen kan man likställa D-vitamin från kost och sol, men vi vet ännu inte om det även gäller för sjukdomar.

Hur solar vi oss 
till D-vitamin 
på ett säkert sätt?

– Att få sol på armar, ben och ansikte 15–30 minuter om dagen, grovt räknat, är helt tillräckligt. Vill du skydda ditt ansikte så kan du kanske ha ryggen i solen i stället. Det viktiga är att aldrig orsaka bränna eller rodnad, då har du fått en reaktion i huden som kan leda till skada, säger Amra.

– Har du väldigt ljus hy kanske du får en lätt rodnad redan efter fem minuter. Då ska du absolut inte stanna längre tid i solen, för det är också ett tecken på att din hud inte behöver mer sol än så för att bilda D-vitamin.

Den som vill kan räkna sig fram till exakt vilken soltid som behövs, beroende på parametrar som hudtyp och ozonskiktets tjocklek.

– I dessa digitala tider finns till exempel appar som piper när det är dags att gå ut och när man ska gå in. Dem kan man ta hjälp av – men själv hade jag blivit jättestressad! Det är enklare att tänka ungefär tjugo minuter mitt på dagen en vanlig sommardag, som kanske innehåller lite moln, och när man kanske inte alltid har benen i exakt rätt vinkel för att få maximal sol på dem …

När vi har fått vår ”oskyddade” dagsdos är det de gamla vanliga reglerna som gäller: Håll dig i skuggan, skydda kroppen med kläder och använd solkräm. Att sola längre tid ger nämligen inte mer D-vitamin. Huden ”stänger av” när behovet är fyllt och det enda som händer är att vi riskerar att bränna oss.

– Man kan säga så här: D-vitaminbrist är inte det stora problemet vi ser inom sjukvården, det är fortfarande hudcancer.

Kan vi lagra D-vitamin till vintern 
genom att vara flitiga med solandet?

– Ja. När sommaren går mot sitt slut sjunker möjligheterna att bilda kroppseget D-vitamin till nästan noll. Då står solen så lågt att UVB-strålarna filtreras bort i atmosfären.Men D-vitamin är ett lagringsvitamin som stannar i fettet. Studier visar att människor som har höga nivåer i slutet av sommaren 
också håller sina nivåer längre in på vintern.

Allra lägst är D-vitaminnivåerna i februari och mars. Då har depåerna som vi samlade på oss under sommaren förbrukats. Den goda nyheten är alltså att redan nu har det börjat vända – en tröst särskilt för alla som har brottats med låga värden under vintern.

– De som har låga nivåer är också de som höjer sina värden snabbast. De har ett mycket snabbare upptag, förklarar Amra Osmancevic och fortsätter:

– Men det är viktigt att inte bli för ivrig i sitt D-vitamintankande, utan börja lite försiktigt, påpekar hon.

– Till sommaren har huden hunnit bilda pigment och är lite tåligare. Men vårsolen är vi helt oskyddade för. Man behöver till exempel inte vara i solen 15 minuter i följd då, utan kan portionera upp tiden – ta fem minuter här och fem minuter där. Man får i sig lika mycket D-vitamin, men på ett betydligt säkrare sätt.

5  goda råd 
i vårsolen

1. Tänk på att huden är extra 
känslig eftersom den inte har hunnit få skyddande pigment. 
Du bränner dig lättare nu än 
på sommaren.

2. Undvik att bränna dig, även en svag rodnad är ett tecken på en hudreaktion som kan leda till skada.

3. Dela upp soltiden, fem minuter här och där ger lika mycket 
D-vitamin som tjugo minuter 
i följd.

4. Efter de korta stunderna 
i solen, skydda kroppen med 
till exempel kläder.

5. Tänk på att din hudtyp och 
var du befinner dig påverkar, 
t ex väder, ozonskikt och hur högt över havet du är.

Tanka rätt

För att vi ska kunna producera eget d-vitamin behöver vår hud exponeras för uvb-strålning. Uvb-strålningen är starkast när solen står 45 grader över horisonten eller högre, och uv-index är över 3. I Sverige är det mellan kl 11 och 15 från april till september.
Mitt på dagen under sommaren räcker det att en ljushyad person får sol på armar, ansikte och ben i ungefär en kvart. Mörkhyade personer behöver mer soltid eftersom mörk hud filtrerar bort mer av uv-strålningen.

Så här funkar D-vitamin

D-vitamin är bland annat bra mot benskörhet, motverkar brist på kalcium och skyddar mot olika former av cancer. D-vitamin kopplas också ihop med bland annat diabetes, högt blodtryck, autoimmuna sjukdomar, demens och alzheimer, psykiska sjukdomar och infektioner.

Källor: Amra Omancevic och Strålsäkerhetsmyndigheten

 

Läs också:

Migrän kan bero på vitaminbrist

10 sätt att stärka skelettet

Får du i dig tillräckligt med vitaminer?


Läs mer om:

Dela
(32)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…