Annons

Annons

Så kan du dansa dig friskare

Dela
(29)

Dansa dig friskare

Dans är inte längre bara ett helgnöje utan också en populär motionsform med många hälsosamma effekter. Eller vad sägs om starkare muskler och skelett, ökad rörlighet och bättre kondition? Tina Uppfeldt, stor dansälskare och utvecklingsansvarig vid Friskis&Svettis Riks, svarar här på frågor om dans och varför dans är en sådan bra träningsform! 

Annons
Tina Uppfeldt

Tina Uppfeldt.

Varför ska man dansa?
Dans är så primalt! Den finns inom oss och har följt oss genom evolutionen och olika kulturer. Den är ett sätt att kommunicera, bli inspirerad av och känna lekfullhet och glädje. Jag tänker på allt från den vaggande rörelsen i vaggvisor, till regndans, latinotakter och hiphop från New York.

Hur påverkas kroppen av dans?
Det finns många fördelar. Bland annat tränar du din koordination och kondition, men även leder och muskler, lite beroende på vilken dansstil du väljer. Dessutom är den spontana glädjen som ofta uppstår på danspass otroligt viktig ur ett hälsoperspektiv. Att få positiva upplevelser genom sin kropp, känna rytm och sammanhang inspirerar dig till att må bra och vara glad. Detta i sin tur får dig att vilja göra det igen och igen – en perfekt drivkraft till fysisk aktivitet.

Vilka typer av dansträning har ni på Friskis&Svettis?
Dans fusion är en mix av många stilar och finns i två mjukare varianter; soft och senior. Dans fuego är salsa, mambo, rumba, flamenco och cumbia. Dans afro är som det låter, inspirerad av afrikansk dans.

Kan vem som helst delta?
Ja! Ta på dig sköna kläder, härma ledaren och haka på! Danspassen i Friskis&Svettis är tänkta att vara härlig dansträning för folket. Inga prestationskrav, bara lekfullhet och dansglädje. Är man äldre, otränad eller bara ovan så välj Dans soft – det passar alla.

 

3 tips om du funderar på att prova dans:

1. Dansen är din! Är du sugen så tveka inte.
2. Låt musiken och rörelserna fylla upp dina sinnen. Våga leva ut din egen känsla. Men vill du inte, så funkar det fint att ”smyga” på ett danspass också.
3. Tänk inte på att göra rätt, bara gör!

 

Vilken dansform passar dig?

Vill du få bättre kondition, starkare benstomme eller bättre minne? Här får du hjälp att hitta den form av dans som passar dig bäst. För samtliga exempel gäller att mjukstarta träningen så att du känner hur just din kropp reagerar innan du tar i för fullt.

Fokus på fötter och fotleder: Balett och balettinspirerad träning innehåller övningar där man går upp på tå och har en aktiv fotled. Precision och balans är andra fördelar med balett. Det är viktigt att vara stark i foten både lokalt men också för att det påverkar hela kroppen. Träningsformen barre kommer stort.

Fokus på benstyrka: Streetdance, svensk folkdans, och afrodans ger starka benmuskler och ett starkt skelett. Här dansar man mycket i låga positioner med stora svängiga rörelser och stampar hårt i golvet. Det ger signaler till skelettet att bygga på för att klara belastningen.

Fokus på ländrygg, höft och bål: Latinodanser, som salsa, zumba och tango, magdans och afrodans sätter fart på muskler och rörlighet kring kroppens nav. All form av coreträning stärker de djupliggande musklerna runt bål och höfter vilket kan förebygga och avhjälpa ryggproblem. Magdans är skonsamt för lederna.

Fokus på bröstkorg, armar, axlar: All form av dans ger dig bättre hållning, men pardans kan vara extra stärkande för överkroppen. Inte minst för att du tänker på att sträcka ut när du och din partner ska samspela, men också för att armar och axlar kan vara uttryckssätt som speglar rytmen och musiken.

Fokus på minne, koncentration, hjärngympa: I danser som linedance och bugg memorerar du rörelseserier. All form av koreografi kräver koncentration och är en utmaning för hjärnan, linedance stärker dessutom benstomme. Lifedancing är en meditativ, fokuserad dans som går ut på att slappna av, andas lugnt och bli medveten om sin egen kropp.

Fokus på kondition: All form av dans ger dig en rejäl genomkörare när det gäller kondition. Polka, vals och schottis är bara några av pulshöjarna i vår svenska folkdanstradition. Salsa och zumba är danser med annat ursprung som ger dig kondis genom snabbhet och energi.

 

Vill du läsa fler intressanta hälsoartiklar? 

Kamma bort din värk

Tröttheten tog över mitt liv 

Ingen förstod varför jag var så trött 

Av Anna-Klara Fresk Aspegren
Foto: Shutterstock, privat


Läs mer om:

Dela
(29)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…