Annons

Annons

Så hjälper du hjärtat att hålla sig friskt!

Dela
(0)

Det är först på senare tid som kvinnors hjärthälsa har uppmärksammats av forskarna.  Idag vet man till exempel att kvinnor och män kan få olika symtom vid infarkt. Något som trasslar till det när det är avgörande att den drabbade snabbt kommer under vård.

Annons

– Men det går att göra massor själv för att påverka hjärt- och kärlhälsan positivt, säger Karin Schenck-Gustafsson som är professor och överläkare i kardiologi vid Karolinska universitetssjukhuset.

 

Hon menar också att kunskap om symtom och riskfaktorer är viktigt när det gäller att få rätt vård och även förebygga sjukdomarna.

– Att lyssna på sig själv och kroppens signaler och omedelbart ringa ambulans om man misstänker hjärtinfarkt är oerhört viktigt, säger hon i Hemmets Veckotidning nr 3.

 

Ibland kan det krävas medicin, mot exempelvis högt blodtryck och diabetes, för att hålla hjärtat friskt. Men det går också att komma långt genom att äta sunt, sluta stressa, hålla vikten, sluta röka och röra på sig. Det är heller aldrig för sent att börja leva mer hälsosamt så att blodtrycket, blodfetterna och blodsockret hålls på rätt nivå.

 

Motionera regelbundet

En rask promenad på 30 minuter varje dag kan räcka. Motionen gör bland annat att skadliga fetter bryts ner och blodtrycket sänks, insulinkänsligheten ökar och stresshormonhalterna sjunker.

 

Välj mat som är bra för hjärtat

Fet fisk som makrill, lax och strömming  innehåller fleromättade, nyttiga fetter.  Välj olivolja och rapsolja framför vanligt smör. Ät mycket frukt och grönt, välj grovt till frukosten. Var försiktig med salt om du har högt blodtryck.

 

Fler hälsotips för hjärta och kärl hittar du i tidningen!

Foto: privat


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…