Annons

Annons

Experten: Så får du synen att hålla

När gav du dina ögon lite friskvård senast? Sämre syn är en del av det naturliga åldrandet, men det går att få ögonen att hålla längre genom några enkla vanor!

Dela
(22)

syn

Bra belysning och läsglasögon hjälper en trött syn på traven. Foto: Shutterstock

Var rädd om dina ögon. De står för 80–90 procent av den information som skickas till hjärnan, så det är inte så konstigt att synnedsättningar tumlar om. Torra ögon, dimsyn, dåligt mörkerseende och ålderssynthet är vanliga och egentligen helt naturliga åldersförändringar som i dag, kanske mer än någonsin, upplevs som mycket irriterande eftersom ögonhälsa är så starkt kopplat till livskvalitet.

Annons

– Vi lever i en extremt mycket mer synkrävande vardag än för till exempel 30 år sedan. Egentligen är vi gjorda för att kunna se bra på långt håll, men i dag ägnar vi allt större tid åt närseende, genom att läsa i tidningar, böcker och på olika slags skärmar. Detta gör att man snabbare än förut besväras av en synnedsättning. Till exempel gråstarrspatienter söker i dag hjälp betydligt tidigare än förr, säger Håkan Stjernquist, ögonläkare på Capio Medocular i Malmö, där man varje år gör cirka 2 000 gråstarrsoperationer.

Katarakt, som är det medicinska namnet på grå starr, hänger ihop med att ögonlinsen med tiden blir grumlig. En naturlig utveckling, men livstilsfaktorer kan troligen påverka mycket.

– Om man vill ta bra hand om sina ögon så ska man undvika rökning, bära solglasögon samt äta en väl varierad kost med mycket grönsaker, bär och frukt. Det är antioxidanterna i dem som spelar roll för ögonen, även om vi inte kan verifiera precis i vilken utsträckning, säger ögonläkaren.

Ingen mirakelkur

Det är de så kallade fria radikalerna som orsakar många av ögats åldersförändringar. Att undvika dem är svårt, eftersom de bildas
i samma stund vi öppnar ögonen och solljus kommer in. De fria radikalerna försämrar synen genom att angripa ögats tunna och känsliga blodkärl, vilket gör att både näringstillförsel och bortförandet av slaggprodukter fungerar sämre. Motkraften är antioxidanter, som finns i till exempel blåbär och gröna bladgrönsaker. Ju snabbare de kommer in i processen, desto mindre risk för att de fria radikalerna ska hinna skada näthinnan och till exempel orsaka problem i ”gula fläcken”, åtminstone i teorin.

Håkan Stjernquist berättar att det finns kosttillskott (till exempel Optivital) som i stora studier visat sig fördröja synnedsättningen hos just gula fläcken-patienter, men någon mirakelkur handlar det inte om. De allvarligaste ögonsjukdomarna är tyvärr också sådana att de sällan gör något väsen av sig förrän det är för sent att påverka förloppet.

– Det vi inom ögonsjukvården märker i stället är hur mycket den personliga inställningen spelar in. Jag kan ha två patienter som ser ungefär lika dåligt. Men den ene upplever att den fortfarande har ett bra liv, och satsar på aktiviteter som går att göra, medan den andre tycker att livet har blivit så dåligt att man vill inte göra någonting längre. Som med allting i livet handlar det om vad vi väljer att fokusera på!

håkan stjernquist, ögonläkare

Håkan Stjernquist, ögonläkare. Foto: Privat

Doktorns bästa ögontips 

● Ät en varierad kost med mycket grönsaker, frukt och bär.

● Lev på ett sätt som gör att du undviker att drabbas av diabetes och högt blodtryck,tillstånd som båda skadar ögonen.

● Rök inte. Hela ögats blodförsörjning påverkas och slaggprodukter från tobaken skadar. Rökare drabbas ofta av problem med torra ögon och är överrepresenterade i ögonsjukdomsstatistiken.

● Skydda ögonen med CE-märkta solglasögon när du är ute i soligt väder, är på höga höjdereller befinner dig nära vatten.

Maten dina ögon älskar

Att vi äter även med ögonen är känt sedan länge, så vi lägger upp vackert på tallriken. Men just den här maten är faktiskt en ögonfröjd på flera sätt

Toppen för ögat. Foto: Shutterstock

1. Broccoli och gröna bladgrönsaker

En kost rik på broccoli minskar risken för grumlig lins (grå starr) med hela 23 procent, visar en amerikansk undersökning. Grönsakerna är rika på både lutein och zeaxanthin som finns i ögats lins, och i broccoli finns dessutom sulforafan, en antioxidant som skyddar ögat från fria radikaler som annars skadar ögats fina blodkärl och gör det svårare för syre och näring att komma till ögat.

2. Fet fisk och linfrön

En studie visade att försökspersoner som åt mycket av linfrö och fet fisk inte drabbades lika mycket av torra ögon, på grund av det rikliga innehållet av omega- 3-fettsyror som tros hjälpa ögat att bli bättre på att
producera tårvätska. Kvinnorna som fick i sig mest omega-3 hade 17 procent lägre risk att få besvär med torra ögon, jämfört med dem som fick i sig minst.

3. Blåbär

Redan under första och andra världskriget pratades det om att de brittiska piloterna åt extra mycket blåbär, men detta var en medvetet spridd skröna för att dölja för fienden att man hade uppfunnit radarn …
På senare år har ändå finsk forskning visat att blåbär är bra för både hjärnan och ögonen, mycket på grund av innehållet av antioxidanterna lutein och antocyanosider. Även gojibär har väckt forskarnas intresse. Det är superbärens höga halter av så kallade fytokemikalier som gör dem extra intressanta ur ögonsynpunkt.

Foto: Shutterstock

4 varningssignaler

Dimsyn

Känns igen på: Du ser suddigt och kan också uppleva att du lättare blir bländad av dagsljus.
Kan vara: Grå starr (katarakt).
Behandlas med: Operation där linsen byts ut mot en syntetisk lins.

Kroksyn

Känns igen på: Plötsligt ser raka linjer, som flaggstänger, krokiga ut.
Kan vara: Förändringar i gula fläcken (den våta varianten).
Behandlas med: Läkemedel som sprutas in i ögat, men tidig behandling är viktigt. Sök direkt!

Störningar i synfältet

Känns igen på: Ljusblixtrar i ögonvrån eller som att en gardin delvis hänger för synfältet.
Kan vara: Näthinneavlossning.
Behandlas med: Laser eller operation för att fästa tillbaka näthinnan igen. Sök direkt!

Smärta i ögonen

Känns igen på: Ont i ögat i kombination med huvudvärk och kanske illamående.
Kan vara: Glaukom (grön starr).
Behandlas med: Trycksänkande ögondroppar, eller kirurgi.

 

Så hjälper du ögat

Foto: Shutterstock

Du får torrare ögon

Detta beror på att den kemiska sammansättningen i tårvätskan förändras, så att själva smörjfunktionen blir sämre och vätskan avdunstar snabbare. Resultatet är att det känns grusigt, och i vissa fall kan det göra riktigt ont.
Tips! Om du börjar få problem med torra ögon så ska du bland annat tänka på hur du sitter framför en datorskärm, för att inte ytterligare förvärra problemet. Placera skärmen så att du med blicken ser något ner på den. Då hushållar du bättre med den tårvätska du har. Står skärmen för högt upp tvingas du hålla ögonen mer öppna och då torkar de lättare ut.

Ögats lins tappar sin elasticitet

Det har sin orsak i att linsen faktiskt växer hela livet, ungefär som en lök med nya lager av celler som byggs på. I 40-årsåldern har linsen växt så mycket att den börjar bli stel och tappar lite av sin förmåga att ändra fokus mellan kort och långt avstånd. Dessutom minskar mängden vatten så att an-
delen protein ökar. Resultatet är ålderssynthet.
Tips! Ansträng inte dina ögon när du märker att det är svårt att läsa liten text. Det gör dig bara trött och du riskerar huvudvärk. Acceptera att det är dags för läsglasögon!

Linsen blir grumligare

I högre ålder förändras proteinerna i gammal linsvävnad och linsen blir alltmer brun. Så gott som alla 65-åringar har därför grumlig ögonlins, och nästan alla 90-åringar har utvecklat grå starr.
Tips! Använd solglasögon. Forskning visar att det finns ett samband mellan grå starr och ultraviolett ljus, så var noga med att använda solglasögon som skyddar både mot UVA- och UVB-strålar.

Pupillen blir mindre

I genomsnitt är ögats pupill 4,7 millimeter i diameter hos en 20-åring och bara 2,3 millimeter hos en 80-åring. Det får bland annat konsekvensen att vi behöver mer ljus för att se riktigt bra och kunna urskilja kontraster.
Tips! Ta tag i ditt behov av mer belysning, men välj lampa med bra, bländfri skärm, eftersom också bländning är ett åldersrelaterat synfenomen. Planera också din bilkörning så att du kan undvika mörkerkörning om du känner dig osäker.

Färgseendet försämras

Linsen i sig missfärgas också när den åldras, vilket får konsekvensen att världen ses lite som genom ett gulfilter. Problemen börjar typiskt efter 70-årsåldern då du kan märka att det blir svårare att skilja mellan blått och lila och även mellan gult och grönt. Får du grå starr och opererar in en ny syntetisk lins så kommer ditt gamla färgseende tillbaka igen.
Tips! Vill du undvika match-missar så finns det i dag appar där mobiltelefonens inbyggda kamera kan användas för att identifiera färger i vardagen, till exempel Color Name Detector och Color Blind Avenger.

 

Läs också:

8 sanningar om ögonen

Munbakterier påverkar hälsan mer 
än du tror

Säg hej då till rinnande ögon!


Läs mer om:

Dela
(22)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…