Annons

Annons

Så får du en gladare mage

Visste du att magen är en av våra starkaste muskler och att den har ett eget nervsystem som är nästan lika avancerat som hjärnan? I nya boken Magsmart blandar näringsfysiologen David Jonsson spännande vetenskaper om vårt mag-tarmsystem med råd och recept som gör dig och din mage lugnare, smalare och gladare!

så får du en gladare mage

Om inte magen är glad är inte du glad. Författaren och näringsexperten David Jonsson lägger dock gärna till tarmarna i det här sammanhanget. Tillsammans påverkar vårt mag-tarmsystem kroppen mycket mer än vad vi kanske tidigare trott. Och till stor del beror det på alla de viktiga bakterier som finns här, närmare bestämt 100 000 miljarder bakterier.

Annons

I boken Magsmart tar David Jonsson ett samlat grepp över våra inre superhjältar – mag-tarmbakterierna.

—Bakterierna i tarmarna reagerar på vad vi äter, utsöndrar signalämnen, pratar med våra tarmceller och påverkar vilka gener som slås på och av i dem.

Vår samling av bakterier och andra mikroorganismer kallas för tarmbiota (eller tarmflora) och är ett av kroppens viktigaste hormonbildande organ. Tarmbiotan påverkar flera andra organ i kroppen, bland annat vår hjärna.

I vårt mag-tarmsystem produceras också viktiga hormon. Ett av de viktigaste är hormonet ghrelin, kroppens egen hungersignal som talar om när det är dags att äta.

—Nivåerna av ghrelin ökar i blodet när det är dags att fylla på – och minskar igen när du ätit.

Finurligt nog har vi också ett sluta äta-hormon, kallat CCK, som skickar iväg signaler att ”nu är du mätt”. Men det tar lite tid innan det verkar, närmare bestämt 20 minuter.

—Så vet du med dig att du har en tendens att äta för mycket är det en magsmart idé att äta lite långsammare, så att CKK-hormonet hinner ge effekt, tipsar David.

Våra mag-tarmbakterier är också med och styr vår sömn- och dygnsrytm genom att bilda cytokiner. Men lagom är som bekant bäst, blir det för stor produktion kan vi få sömnrubbningar.

Med den här kunskapen är det enkelt att förstå att våra mag-tarmbakterier måste ha det bra för att vi ska må bra. När de matas med socker och mjöl produceras skadliga ämnen i tarmarna, kallade LPS-ämnen, som i sin tur ökar inflammatoriska ämnen i blodet. Dessa kan leda till flera sjukdomar som reumatism, diabetes och hjärt-kärlssjukdomar men också IBS, ulcerös kolit och Crohns sjukdom.

Begränsa sockerintaget

Men med en magsmart kost kan du få en lugnare mage och bättre hälsa. Enkelt uttryckt handlar det om att:

1: Lära de socker- och fettälskande hungerbakterierna, som orsakar mycket problem, att veta sin plats och ställa sig i ledet.

2: Göda de goda bakterierna som vi utvecklats tillsammans med under miljoner år.

De goda bakterierna få vi lättast i oss genom syrad mat, som syrade grönsaker, filmjölk och yoghurt och som bakterietillskott, t ex probiotika och lactobacillus.

Vilken diet passar då bäst för magen, stenålderskost, 5:2, LCHF eller raw food? Alla har sina för- och nackdelar och kan på ett vis alla vara magsmarta menar David Jonsson. Men olika personer som går på samma diet kan ändå äta väldigt olika.

—Därför är det inte så enkelt att säga att t ex LCHF är bra eller dåligt för magen. I stället handlar det om hur du tolkat dieten och vad du faktiskt stoppar i munnen och vad du låter bli.

Och ibland är det inte så mycket som behövs för att göra stor skillnad. Ur författarens många magsmarta tips och recept i boken plockar vi fram ett råd som kan vara bra att börja med:

—Ska du ta hand om din hälsa och äta magsmart är en kraftig begränsning av sockerintaget det första du ska ta till dig!

 

 

Läs mer

Rätt kost minskar behovet av insulin

10 dolda sockerbomber

7 fröer som gör underverk för hälsan

 

Av Christina Mellberg

Foto: Shutterstock, Bonnier Fakta

Läs också:

Dela
(27)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…