Annons

Annons

Så får du bättre aptit!

Dela
(0)

Bätte aptit

Trött, svag och infektionskänslig? Om du äter för lite påverkas hälsan negativt. Problem med aptiten ökar ofta ju äldre du blir, men det finns hjälp att få. Här är dietistens bästa råd!

Maten smakar inte lika gott längre, aptiten är inte vad den har varit och man kan till och med glömma bort att äta. Det är vanligt att få problem med aptiten när man kommer upp i åren och många äldre minskar ofrivilligt i vikt.
– Tappar du för mycket i vikt och inte får i dig de näringsämnen du behöver blir du tröttare och svagare, förlorar muskelmassa och får sämre balans. Det tar också längre tid att återhämta sig från infektioner och det blir svårare att läka sår, säger Tina Hermelin som arbetar som dietist vid primärvården i Kristianstad/Åhus. Dietist Tina Hermelin
Tina Hermelin menar att det finns gott om missförstånd när det gäller äldre och mat. Många tror att de inte behöver äta så mycket när de inte längre arbetar eller är lika aktiva som förr. En hel del är rädda för fett i maten och undviker det. Men det är fel!
– Äldre ska se till att hålla vikten och inte drabbas av undervikt. Det är mycket farligare att väga för lite än att väga lite för mycket som äldre, betonar Tina.
Hon påpekar också att det är viktigt att äta tre mål om dagen: frukost, lunch och middag. Man behöver inte äta lagad mat två gånger, huvudsaken är att man inte glömmer bort att äta. Däremellan bör man äta tre mellanmål, gärna något sent på kvällen också så att nattfastan inte blir för lång.
– Ta en smörgås och ett glas mjölk innan läggdags, tipsar Tina.
Äldre bör äta proteinrik mat som kött, fisk, fågel och ägg. Lite extra grädde och smör i maten gör nytta om man inte kan äta så mycket. Rikligt med pålägg på smörgåsen är också bra. Det gäller alltså att inte äta sig mätt på bara potatis och grönsaker och de som minskar i vikt bör undvika lättprodukter.
– Drick helst inte vatten till maten utan välj hellre en dryck som ger mer energi, som mjölk, juice, saft eller lättöl.
Tina tipsar också om att dessert eller en kaka efter maten ger mer energi. Och för att sätta fart på aptiten finns en hel del knep att ta till.
– Försök att komma ut i friska luften och röra lite på dig.
Måltiden ska vara en trevlig stund så förgyll den genom att duka vackert och ät alltid i lugn och ro.
– Om du har möjlighet tycker jag att du ska gå ut och äta på restaurang då och då. Gå några tillsammans så får ni sällskap, det stimulerar också aptiten, säger Tina.

Annons

Få hjälp på vårdcentralen
Har du gått ner i vikt ofrivilligt? Kontakta din vårdcentral! Du kan behöva undersökas av läkare så att viktnedgången inte beror på sjukdom. På vårdcentralen kan du också få hjälp av en dietist att planera maten så att du får i dig rätt mängd energi och näringsämnen. Du kan också få tips och råd på www.denviktigamaten.se.

AV ANETTE BÜLOW
FOTO: PRIVAT, SHUTTERSTOCK

Läs mer: Rätt mat och motion för din ålder
Läs mer: Så rivstartar du pensionen
Läs mer: Trött? Så blir du pigg igen


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…