Annons

Annons

Så blir du vårpigg!

Dela
(0)

Känner du dig trött och orkeslös? När vi på söndag ställer om klockorna till sommartid och dagarna bli längre kan det vara dags att öka på energin – och bli vårpigg! I Hemmets Veckotidning nr 14 ger vår hälsoexperten Magnus Nylander sina bästa tips på hur du kommer i fin form genom att kombinera hälsosam kost, träning och livets goda.

Annons

 

Ät rätt – tänk på råvarorna
Det finns inga genvägar till att må bra. Grunden är att äta fullvärdig kost och att inte hoppa över några måltider. Ät frukost, lunch, middag, kvällsmål och ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Använd bra råvaror, ät varierat och alltid mycket frukt, grönt och bär av olika färger. Många äter för lite kolhydrater och bör lägga till grovt bröd, grönsaker och råkost. Speciellt mörkt gröna grönsaker som spenat, grönkål och broccoli är bra. Undvik snabba kolhydrater och vitt socker. Försök att inte äta så mycket färdigmat, kex, kakor och godis.

Gilla Hemmets på Facebook

Glöm inte vätskan
Många dricker för lite och är uttorkade. Det gör att man bl a blir trött, irriterad och okoncentrerad. Man bör dricka ca 1,5 liter vatten om dagen. Tänk på att kaffe, te och alkohol är urindrivande. Drick lika mycket vatten som du dricker av dessa drycker. Juice är sött, men man kan dricka det i måttliga mängder, t ex ett glas apelsinjuice med fruktkött till frukost. Mjölk är också en bra dryck som innehåller proteiner, vitaminer och mineraler, men välj gärna lättmjölk.

Välj viktiga vitaminer
Behovet av kosttillskott kan vara större på senvintern och våren. En bred multivitamin anpassad efter kön och ålder bör alla ta. Den kan sedan vid behov kompletteras med D-vitamin, kalcium och järn.

Idrotta med måtta
Regelbunden träning är viktigt för att vi ska känna oss pigga, må bättre och orka mer. Kombinera gärna konditionsträning som promenader, cykling eller joggning med styrketräning på gym. Men tänk på att det är viktigt med en balans mellan träning och vila, träna fem dagar i veckan och vila två. Att sova bra är ett måste för att man ska må bra. Slarva inte med sömnen – och om du har sömnsvårigheter bör du försöka göra något åt det.

Vänd ansiktet mot solen
Solskensvitaminet D-vitamin är viktigt att få i sig så här års. Passa på att vara ute och njut av vårsolen, sola gärna minst en kvart om dagen. Det talas mycket om att solen är skadlig, men den gör också mycket gott och har en uppiggande effekt på hjärnan.

Kulturell för en kväll
Mental stimulans behövs också för att vi känna oss pigga och glada. Var kulturell – titta på konst, gå på museum, konsert och teater. Forskningen visar att det är bra för hälsan!

Ta en chokladbit eller två!
Jag tycker inte att man ska vara någon fanatisk renlevnadsmänniska. Det är viktigt att helheten är sund, men visst kan man unna sig livets goda ibland. Gå och fika och njut av kaffe och en bakelse. Drick ett glas vin till maten då och då. Själv tycker jag att det är gott med ett glas rött vin och några bitar mörk choklad på lördagen.

Fler tips i tidningen!

Text: Anette Bülow

Foto: Shutterstock, Stefan Nilsson

 


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…