Annons

Annons

Så blir du kvitt dina ovanor!

Det räcker med att göra en sak i sju dagar för att det ska bli en förändring, menar ekonomiprofessorn Micael Dahlén. Och han vet vad han talar om efter att ha ändrat en vana i veckan – i 40 veckor. Lär du dig också hur du blir av med dina ovanor!

Dela
(8)

Har du en ovana du vill bli av med? Ge det en chans - om en vecka kan du vara fri från den!

Har du en ovana du vill bli av med? Ge det en chans – om en vecka kan du vara fri från den!

 

Redan som 34-åring blev Micael professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Han skrev flera böcker, samtidigt föreläste han Sverige runt. Livet gick i 300 knyck och det blev lite för mycket av det goda. Han trivdes inte på sitt arbete på högskolan och var tvungen att säga nej till en massa annat som han hellre ville syssla med.

Annons
Förändringen har gjort Micael Dahlén till en man som gör saker:Nu har jag blivit den person jag vill vara!

Förändringen har gjort Micael Dahlén till en man som gör saker:Nu har jag blivit den person jag vill vara!

—Jag tog tjänstledigt för att kunna säga ja till allt möjligt. Men jag var också rätt slutkörd, det blev för intensivt.

Gilla Hemmets på Facebook

Micael började med att ta bort alla måsten i tillvaron. Sedan ändrade han en vana i veckan, med vissa uppehåll från förändringen. Enligt Micael Dahlén räcker det nämligen med att göra en sak i sju dagar för att det ska bli en förändring.

—Då blir det lättare för hjärnan att bygga om sig.

Första ovanan blev att sluta titta slentrianmässigt på mobil, dator eller surfplatta var femte minut.

—Det blev till slut en övermäktig ovana. Den kontrollerade hela mitt liv.

För att bryta vanan beslutade Micael sig för att göra armhävningar varje gång han ville kolla mejlen, oberoende var han befann sig. Något som möttes av glada tillrop och skratt från förbipasserande. Efter ett tag var han uppe i 148 stycken armhävningar.

—Efter en vecka var det enklare att inte titta på mobilen än att göra armhävningar och vips så var vanan bruten. Nu kan det gå flera timmar emellan gångerna jag kollar mejlen.

En annan vana som blev ohållbar i längden var att göra saker i sängen. Micael jobbade, förberedde lektioner, gjorde magövningar, nöjessurfade och tittade på film i sovrummet.

—Det blev så när barnen blev små. Vi flyttade in deras säng i vårt sovrum och då behövde jag aldrig lämna dem. Jag hade med mig alla datorprylar och kunde inte sluta jobba.

Men Micael fick sömnproblem. För att ändra sitt beteende försökte han etablera nya ställen att göra saker på. Innan han gick och la sig lämnade han mobiltelefonen på en avskild plats i köket. Ringde det skulle han bli tvungen att gå dit. Datorn ställde han i vardagsrummet.

—Det fick bli min nya arbetsplats! Jag bestämde mig för att sängen bara skulle användas för att sova i. Och det fungerade.

Micael bestämde sig också för att lägga sig till med nyttiga vanor. Han började dricka varmt vatten innan maten, äta broccoli, göra yogaövningar, läsa tidningen varje dag, spela gitarr samt prata mer med folk. Mest problematisk var hans rädsla för den fysiska närheten till andra människor.

—Det läskigaste var att krama människor. Jag har aldrig kramat andra än de absolut närmaste. Men under en heldag gick jag ut och kramade främmande människor i Stockholm. Och det var fantastiskt! Dels för att det kändes bra, dels också för att många blev så glada.

På sin arbetsplats på Handelshögskolan var han vida ökänd för sin något udda ovana att aldrig städa sitt skrivbord och kontor.

—Jag hade aldrig själv tidigare sett mitt beryktade skribord som ett problem, jag har trivts fantastiskt bra med det, kontoret var väldigt organiskt, skrattar han vid minnet. Men alla andra tyckte att det var minst sagt hälsovådligt.

Nu städar han i stället sitt skrivbord varje dag. Knepet han använde sig av för att bli av med sin ovana delades upp i två steg: först offentliggjorde han sitt beslut i sociala medier, vilket innebar att han fick ständiga påminnelser och blev påhejad av folk på Facebook. Och sedan föresatte han sig att göra saker som inte går att göra om inte bordet är städat.

—Jag bokade in lunchmöten på mitt lilla kontor, vilket gjorde att jag var tvungen att hålla rent. Jag gjorde också yogaövningar på bordet och det är omöjligt om det står saker i vägen, förklarar Micael med ett leende.

Professor Dahlén förklarar att vanor kommer sig av att hjärnan vill göra det lätt för sig:

—Men att bryta vanor handlar om att göra det nya lätt och det gamla svårt. Vill jag luncha med folk på mitt kontor blir det jobbigt om det är stökigt. Då är det lättare att hålla i ordning dagligen.

 

Läs mer: Meditation gör din hjärna mer effektiv

 

Det svåra är övergående

För att lyckas bli kvitt en ovana måste man vara intensiv den första veckan, menar Micael Dahlen.

— Gör det varje dag, så mycket som möjligt! Tänk, någon minut här, någon där, så får du till sist ihop kanske 30 minuter för att öva in den nya vanan. Sedan gäller det att underhålla vanan framöver.

Vilka är fällorna?

—Att tro att det är svårare än det är. Det är svårt, men det svåra är övergående. Men det måste passa in i dina vanliga rutiner, annars är det lätt att halka tillbaka.

Som ett exempel tar Micael upp olika viktprogram, där deltagarna förflyttas till helt nya miljöer för att komma till rätta med sina problem:

—Och sedan ska de hem till sitt vanliga liv, men då har de ju inte löst problemet långsiktigt. Det gäller att hålla det så nära sin egen miljö, där ovanan uppstod, och tackla problemen där.

Fortfarande ett år senare har Micael Dahlén inte gått tillbaka till sina forna ovanor.

—Jag var en NO-man, men under tjänstledigheten blev jag en YES-man och sa ja till en massa roliga projekt. Nu är jag en DO-man som gör saker!

 

Läs mer: Så tränar du rätt för din ålder

 

En promenad kan stoppa röksuget.

En promenad kan stoppa röksuget.

3 sätt att ändra en vana

1. Välj en (o)vana och byt ut den mot en annan vana.

Vill du sluta röka? Ta en promenad runt kvarteret varje gång du blir röksugen. Vill du sluta äta godis på vardagarna? Förbered fruktbitar i kylen som du kan ta i stället när du blir godissugen. Eller gör tio situps varje gång du vill köpa godis.

2. Håll ut. Repetera varje dag, flera gånger om dagen.

Om du upprepar den nya vanan blir den till slut automatisk. Det tar mellan en vecka och en månad att förändra en vana mer bestående.

3. Anpassa miljön.

Om du vill sluta röka, följ inte med rökande kollegor/vänner till rökrutan. Vill du sluta äta godis, låt inte godsaker ligga framme, köp inte hem godis. Skapa förutsättningar för att lyckas!

 

Läs mer: Jag förstod inte att mina problem kom från sköldkörteln...

 

Härda ut!

Enligt psykologen och psykoterapeuten Anders Nymanson har vi vanor för att spara tid, för att inte behöva analysera information varje gång innan vi tar ett beslut. Det ska gå snabbt och automatiskt.

img-0629-jpg.jpg—Men vanor går att bryta. Det som krävs är stark motivation för att orka i längden. Det gäller att härda ut! Men det går att bryta en vana på bara en timme, bara du tränar på det varje dag.

Anders Nymanson tar exemplet med högertrafikomläggningen 1967:

—Vi fick en hel nation att byta vana på en enda timme, från vänster- till högertrafik. Folk fick träna varje dag för att få fram automatiken i att köra på höger sida. Ungefär så fungerar det att ändra sina vanor – ju mer du tränar, desto snabbare går förändringen.

 

Styrketräna hjärnan!

Att ändra vanor är bra träning för hjärnan. Inspirerade av Micael Dahléns forskning gav en femteklass i Borlänge varandra utmaningen att de, när de vaknade, skulle gå upp ur sängen på ett nytt sätt, hela terminen.

Att hitta nya sätt att gå upp ur sängen utmanar hjärnan.

—De tog en vecka i taget och de tänkte inte ut något i förväg, utan just när man hade vaknat gällde det att komma på ett nytt sätt, berättar Micael Dahlén. Och det är precis det som är poängen, när du vaknar är du öppen för i stort sett vad som helst och då utmanar du hjärnan!

Och trots att det kanske från början lät som en omöjlighet kom eleverna på nya sätt att gå upp varje dag, vilket sedan också märktes under resten av dagen, när hjärnan ställdes inför andra utmaningar.

—Hjärnan är egentligen ganska lat och vill göra som den är van vid, förklarar professor Dahlén. Ändrade vanor får den att bygga på sig och bygga ut sig, hjärnan blir tätare och det skapas nya kopplingar, synapser, när den tvingas tänka på nya sätt. Det är precis som styrketräning, den blir helt enkelt starkare.

För femteklassarna innebar "styrketräningen" att de blev bättre på matematik, bland annat genom att de lärde sig se problem på olika sätt, men också blev mer öppna för nya vänner. Kanske dags att börja vakna på ett nytt sätt i höst?

 

Läs mer: 

Höstens stora horoskop

Ulla slutade röka - efter 43 år

Så fixar du en jul utan stress


Läs mer om:

Dela
(8)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…