Annons

Annons

Rätt kost minskar behovet av insulin

Dela
(0)

Ät rätt vid diabetes

Maten är en viktig del av behandlingen när du har diabetes. Om du äter rätt mår du bättre, får mindre besvär av din sjukdom och behöver inte ta lika mycket insulin.

Läs mer: 7 frågor och svar om diabetes 

Annons

Carina Trägårdh TornhillCarina Trägårdh Tornhill, dietist vid Skånes universitetssjukhus, menar att det är viktigt för den som har diabetes att skaffa sig kunskap om just maten.
– Läs på själv, tala med din diabetessköterska eller be att få träffa en dietist, säger hon.
Som diabetiker är det bra att äta mycket grönsaker, baljväxter, fullkornsprodukter, fisk, frukt och bär.
– Många tycker att det är svårt att köpa hem en massa färska grönsaker, men det går precis lika bra med frysta grönsaksblandningar. Det finns ett stort utbud, tipsar Carina.
Bra sätt att öka mängden baljväxter i maten är att blanda bönor eller linser i grönsalladen, köttfärssåsen och köttgrytan.
– Det finns färdiga bönor och linser i tetraförpackning. Det är snabbt och enkelt, man behöver inte blötlägga och koka långkok.
Hon rekommenderar att man äter tre gånger om dagen, frukost, lunch och middag, för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Man kan komplettera med mellanmål ifall man behöver det.
– Du kan till exempel äta en frukt eller en halv deciliter nötter mellan målen.
Carina vill inte tala om förbud utan tycker att man kan äta allt i vettiga mängder. Fokusera på det som är nyttigt och ät mindre av feta mejeriprodukter, feta kött- och charkprodukter och sötsaker.
– Visst kan man bli sugen på kakor och godis, men det finns annat som kan stilla sötsuget som är nyttigare. Till exempel kesella med bär eller knäckebröd med god mjukost och skivad frukt.

 

4 kostråd för diabetiker

1. Traditionell diabeteskost
Frukt och grönt dagligen, fisk 2–3 gånger i veckan, olja eller flytande margarin och fullkornsprodukter.

2. Traditionell diabeteskost med lågt GI
Samma som ovan men med mer grönsaker, bönor och linser, bröd med hela korn och mycket fibrer.

3. Måttlig lågkolhydratkost
Större portioner av kött, fisk och ägg. Mindre mängd potatis, ris, rotfrukter och bröd än i traditionell diabeteskost. Mycket grönsaker och baljväxter.

4. Medelhavskost
Mycket grönsaker, baljväxter och frukt. Hellre fisk än rött kött. Olivolja och nötter. Mindre mängd potatis, ris, rotfrukter och bröd än i traditionell diabeteskost.

Vid diabetes rekommenderas inte extrem lågkolhydratkost då det inte finns vetenskapligt underlag för att det är bra.

 

Läs mer

Alla prover var bra men jag hade ingen ork 

Stressad och trött? Här är 15 tips som gör dig friskare 

Så får du bättre aptit

 

AV ANETTE BÜLOW
FOTO: Shutterstock samt privata bilder


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…