Annons

Annons

Bär – därför är de så nyttiga!

Blåbär, lingon, tranbär, krusbär och jordgubbar är inte bara en färgstark njutning till frukostyoghurten eller en härlig dessert. Bären har också visat sig ha god effekt på vår hälsa och kan skydda mot både hjärtinfarkt och cancer! Här listar vi bärens hälsofördelar!

shutterstock-372110017-jpg.jpg

Forskare vid Harvard-universitetet i USA har i en studie, som löpt över 18 år, följt 100 000 kvinnor i åldrarna 25 till 42 år. I studien såg man att de deltagare som åt bär fem gånger i veckan eller mer löpte cirka 30 procents lägre risk att drabbas av hjärtinfarkt, jämfört med kvinnor som sällan eller aldrig åt bär.

Annons
Professor Mikael Dellborg vet vilka medicinska krafter våra bär gömmer på.

Professor Mikael Dellborg vet vilka medicinska krafter våra bär gömmer på.

—Det här är en väldigt gedigen och bra studie eftersom den löper över så lång tid, och den kompletterar och bekräftar vad vi sett i flera mindre studier tidigare, nämligen att bär tros ha en skyddande och förebyggande effekt mot hjärtinfarkt, säger Mikael Dellborg, professor och överläkare vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

De bär man har tittat på är framför allt blåbär, druvor, jordgubbar, krusbär, tranbär och lingon, bär som innehåller mycket flavonoider, som är ett slags antioxidanter. Och det är flavonoiderna som man tror är hemligheten bakom bärens skyddande effekt.

När man drabbas av en hjärtinfarkt bildas en bristning i hjärtats kärlvägg och en propp som stänger till kärlet så att blodet inte kan passera. Men flavonoider gör kärlväggarna i hjärtat piggare. De har också en blodförtunnande effekt och inverkar också positivt på blodplättarna som blir lite mindre klibbiga, vilket gör att det inte lika lätt bildas proppar.

Flavonoider har också en skyddande effekt mot cancer genom att de motverkar inflammation och oxidationen i cellerna. Det finns mindre studier där röda bär visat sig kunna påverka vissa steg i cancercellernas liv, bland annat det som kallas apoptos, celldöd, men också kärltillväxten. Cancerceller behöver stänga av sin celldöd och bilda nya blodkärl för att få evigt liv och kunna växa obegränsat.

— Röda bär har visat sig kunna påverka apoptosen, så att cancercellerna dör på samma sätt som vanliga celler och även motverka kärltillväxten, så att cellerna växer sämre och stoppas av våra egna skyddssystem och/eller cancerbehandlingarna, förklarar Mikael Dellborg.

Ännu vet forskarna inte vilket som är det perfekta bäret för din hälsa. Så ut och plocka hinkvis, blanda och njut av det som finns i säsong.

—Men ät dem helst hela och inte som extrakt eller som hälsokostprodukt, där finns inte lika god dokumentation som för färska bär, säger Mikael Dellborg.

 

Läs mer: 7 fröer som gör underverk med hälsan

shutterstock-304628879-jpg.jpg

Olika bär – olika skydd

1. Blåbär, krusbär och druvor

Innehåller framför allt olika sammansättningar av flavonoider som skyddar mot hjärt-kärlsjukdom som hjärtinfarkt och stroke.

2. Krusbär och björnbär

Har samma effektiva sammansättning av flavonoider och skyddar mot hjärtinfarkt, men också mot cancer i allmänhet, har studier visat.

3. Jordgubbar och lingon

Skyddar mot cancersjukdomar i allmänhet. Men lingon och jordgubbar kan också förbättra kroppens insulinkänslighet så att blodsockret blir jämnare.

4. Tranbär

Har en sammansättning av flavonoider som skyddar mot hjärt-kärlsjukdom. Bären innehåller också ett antibakteriellt ämne som gör att bakterier inte fastnar så lätt på slemhinnan. De bär som forskarna framför allt studerat är blåbär, druvor, jordgubbar, krusbär, tranbär och lingon. Bären innehåller flavonoider i olika sammansättningar. Flavonoider är en grupp kemiska föreningar, s k antocyaniner som ger bären sin starkt blå och röda färg, men som också har en skyddande effekt och påverkar blodet, blodkärlen, blodplättarna och kolesterolet.

 

Bär har också en...

...antioxidationseffekt vilket förhindrar att ämnen i kroppen oxideras och blir farliga.

...inflammationsdämpande effekt, inflammationer minskar, nypon till exempel, innehåller ämnen som påminner om antiinflammatoriska läkemedel.

...insulinkänslighetseffekt, så att den förbättras. Lingon och jordgubbar kan också förbättra kroppens insulinkänslighet så att man får ett jämnare blodsocker.

 

Läs mer: 7 hälsofördelar med rödbetor 

Frysta, torkade eller som sylt?

De flesta näringsämnen bevaras när man torkar eller fryser bären. Men ju mindre behandlade de är, desto fler näringsämnen finns kvar. Men det är helt klart bättre att äta frysta eller torkade bär än inga alls, enligt Mikael Dellborg.

De nyttiga flavonoiderna är kvar även om du kokar kräm eller sylt på bären. Nackdelen är att du då får mycket socker på köpet. Balansen mellan de olika nyttiga ämnena i bären är trots allt bäst i färska bär.

Svenska eller importerade?

Om man bortser från långväga transporter så spelar det ingen roll ur hälsosynpunkt om bären är svenska eller importerade. Men väljer du svenska bär så får du ju automatiskt en bättre kontroll på hur och var de är odlade.

 

Läs mer:

Bota cancer med ett nålstick

Maten som får dig att sova gott

5 hjärtsjukdomar - och hur de behandlas

 

Text: Kristina Müller

Foto: Shutterstock samt privat

Läs också:

Dela
(235)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…