Annons

Annons

Nya tallriksmodellen: Kolla in hur DU ska äta!

Livsmedelsverkan har släppt en ny, modernare variant av tallriksmodellen. Målet är att få inaktiva personer att ära färre kalorier. Detta genom att lansera två varianter av modellen, en för personer som tränar och en för personer som inte är så aktiva. Vilken tallrik passar dig bäst?

Dela
(0)

I dag har Livsmedelsverket lanserat en ny tallriksmodell – och den är anpassad utifrån hur mycket du rör dig. Den nya versionen kommer nämligen i två varianter, en för den som tränar och en för den som är mer stillasittande. Den som rör sig mindre har helt enkelt ett mindre behov av energi.

Annons

Den största skillnaden ligger i hur mycket kolhydrater man ska stoppa i sig. Livsmedelsverket menar att ett sätt att dra ner på energi är att minska på mängden potatis, pasta, bröd och gryn – och i stället äta mer grönsaker och rotfrukter.

Precis som i den klassiska tallriksmodellen är den nya uppdelad i tre delar: kött/fisk/ägg/baljväxter, grönsaker/rotfrukter samt pasta/bröd/gryner.

Själva uppdelningen ser numera ut så här:

tallriktranar tallrikintetranar

Källa: Livsmedelsverket

 

Läs mer:

Film – Så tränar du bort gäddhänget 

Därför är det bra att äta choklad

7 fröer som gör underverk för din hälsa

 

Text: Anna Sundesten, Måbra.com 


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…