Annons

Annons

Ny metod räddade Marlene från stressen!

Det har alltid varit full fart i Marlene Brandts liv. Tills den fruktade ”väggen” en dag plötsligt stod där rakt framför henne...

Naturens välgörande kraft gör det lättare för Marlene Brandt att hantera stressen i vardagen.

Naturens välgörande kraft gör det lättare för Marlene Brandt att hantera stressen i vardagen.

 

Marlene Brandt bor i skånska Skurup och jobbar som lärare, ett yrke där stress är ett välbekant inslag i vardagen. Hela sitt vuxna liv har hon pressat sig själv i oförmåga att känna sina egna gränser. Men i våras var det stopp.

Annons

—Jag sov alldeles för lite, hade muskelspänningar och huvudvärk och ont nästan konstant i en hel månad. Det var då jag gick till doktorn. Det var dags att inse att jag inte var Hulken.

Efter läkarbesöket fick Marlene hjälp av en sjukgymnast som sa det förlösande ordet REDO och skickade henne till arbetsterapeut för bedömning.

—Mina problem handlade mycket om hur jag hade svårt att få vardagen att gå ihop, säger hon.

Marlene insåg snabbt att konceptet med vardagsrevidering, eller REDO som den också kallas, passade henne väl:

—Vi fick börja med att titta hur livet varit och göra en tidslinje med stora händelser. Min viktigaste var att jag fick en livshotande cancer för tio år sedan. Jag trodde inte att jag skulle överleva. Sedan dess har jag alltid tänkt att jag ska klara allting och aldrig ge upp. Det blev på något sätt bråttom med hela tillvaron. Och jag ville hjälpa andra. Det är lätt att glömma bort sig själv i det.

Den behandling som Marlene fått har satt saker och ting på plats. Hon har lärt sig känna igen plus och minus i sin vardag, se sina mönster och sätta upp mål för hur hon vill ha det från och med nu.

—Jag är säker på att REDO räddade mig. Jag har blivit medveten om mig själv och mitt sätt att leva och förstår bättre hur jag fungerar, det har varit väldigt bra.

Vad är det viktigaste du har lärt dig?

—Att inte bara köra på, att det jag inte kan göra något åt ska jag inte hänga upp en massa irritation och tid på. Och att jag inte kan göra allt hela tiden under arbetsåret och sedan tro att sommarlovet ska reparera allting.

Och när det gäller att få in ny energi?

—Jag ska se till att komma i säng i tid så att jag får sju timmars sömn. Och ta fem minuter varje dag till meditation, resa genom kroppen och bara stänga av tankarna. Och jag har insett att enkla saker ger mig energi: naturen, stranden, att hinna läsa en bok och att gå och träna. Det hade jag inte tid med innan, typiskt nog.

Att något avgörande har hänt i Marlenes liv har noterats av människor i hennes omgivning.

—En vän sa att jag pratar lugnare, jag är inte så uppe i varv. Jag hoppas att hon har rätt!

Även om grundbehandlingen med ett tiotal gruppträffar nu är avslutad fortsätter kontakten i REDO.

—Vi ska ha flera återkopplingar i höst så att jag inte faller tillbaka i mitt gamla mönster. Och jag skriver dagbok för att ha något konkret att hålla mig till när jag blir tveksam. Det är bara att gå tillbaka och titta hur det har varit – och sen använda sina nya kunskaper!

 

Läs mer: Trött och stressad? Här är 15 tips som gör dig friskare

 

5 tips från experten

Stressexperten Lena-Karin Erlandsson delar med sig av sina bästa råd:

1. Det viktigaste är att lägga lite tid på att reflektera en stund över hur vardagen ser ut och hur det påverkar ens liv. "Vad är det jag gör och hur mår jag av det?"

2. Det tar sin tid att förändra och du måste ta små steg. Men se till att du både ser och tar de stegen. Det är inte säkert att du kan lösa allting själv.

3. Håll koll på de ”dolda sysslorna” vanliga veckodagar, de som utgör en stor del av livet. Allt det där du måste göra för att vardagen ska fungera. Dammsuga, hämta tidning, tömma slask, svara i telefon, borsta tänderna, tanka bilen.

4. Gör något enkelt du mår bra av, det ger energi. Bläddra i en veckotidning, gå på bio, baka, drick te med en väninna, ta en promenad, pyssla i trädgården. Så lite frön – men plantera inte om hela häcken!

5. Dosera det roliga rätt och spara inte allt till fredagsmyset eller lördagsutflykten – som kanske blir inställd för att det regnar.
Läs mer: Tröttheten tog över mitt liv 

 

Så fungerar REDO:

Vardagsrevidering, REDO, är en ny behandlingsmetod som utvecklats av bland andra docent och stressexperten Lena-Karin Erlandsson:

Docent Lena-Karin Erlandsson

Docent Lena-Karin Erlandsson

—REDO går ut på att öka medvetenheten om vad som tar och ger energi i det egna livet och sedan ge redskap för att skapa en balans att må bra i.

Metoden används bland annat av arbetsterapeuter för att hjälpa långtidssjukskrivna kvinnor med ohälsa som kan kopplas till stress.

—Man ska ta reda på vad det är som stressar, i vilka situationer man mår dåligt, på vilka platser, med vilka personer eller vid vilka utmaningar, förklarar Lena-Karin Erlandsson. Sedan ska man försöka undvika sådana situationer.

Behandlingen går i korthet ut på att deltagarna får kartlägga vilka vardagliga aktiviteter de har, när och hur de utförs och hur balansen då blir mellan vila och aktiviteter. Därefter analyserar man tillsammans vad som behöver ändras, bevaras eller förstärkas.

Kan man inte göra det här själv – utan hjälp av en ”metod”?

—Det kan vara svårt att göra tydligt för sig själv hur mycket man gör automatiskt, tillsammans med alla måsten som man försöker hinna med, betonar Lena-Karin Erlandsson.

 

Läs mer: Alla prover var bra men jag hade ingen ork

 

 

Har du koll på stressen?

Långvarig stress kan leda till depression.

Långvarig stress kan leda till depression.

 

Lena-Karin Erlandsson, docent vid Lunds universitet och expert på vardagshälsa och hur vardagen kan orsaka stress och ohälsa svarar på frågor om stress:

1. Vad är stress?

Stress är egentligen en viktig och bra skyddsreflex hos människan precis som hos djuren så att vi kan fly när fara hotar. Men i dag är det ju inte så vanligt att vi möter rovdjur på gatan. I stället kan faran vara känslan att inte hinna med – för mycket måsten och skyldigheter.

2. Vilka är signalerna på att stressen har blivit farlig?

Det är när kroppen säger ifrån på allvar att den är sliten. Trötthet är den vanligaste signalen. Svårt att sova och spänningshuvudvärk hör till bilden. Långvarig upplevelse av stress ger skador som bland annat smärtor i musklerna, trötthet och koncentrationssvårigheter.

3. Hur påverkas livskvaliteten?

Hela livssituationen berörs väldigt negativt av stress. Långvarig stress kan leda till isolering och depression. Man sänker sin egen aktivitetsnivå för att undvika påfrestande situationer. Då blir det lätt så att man gör mindre och mindre. Och ju längre man kommer från sitt sammanhang, desto längre tid tar det att komma tillbaka.

4. Men det går att komma tillbaka?

O ja, men det gäller att göra rätt! Man behöver ofta professionell hjälp och då kan en metod som Vardagsrevidering, REDO, vara ett alternativ.

5. Kan man vaccinera sig mot stress?

Ja, det skulle man kunna säga, i viss mån i alla fall. Det handlar om att hantera och lära känna sin vardag och sig själv och värdera sina olika aktiviteter så att det blir en balans man mår bra av, det kan lindra och mildra effekter av stressen.

6. Vad ska man tänka på?

Det är viktigt att hela tiden hitta små aktiviteter som man ser att man klarar av och som ger energi. Många sysslor har etiketten att de är roliga, men om man inte ger sig tid att reflektera över vad de ger så får man heller inte den energi som de var tänkta att ge.

7. Vad kan omgivningen göra?

Jag tror mycket på att vi måste hjälpas åt. Det är viktigt att förstå att det inte bara är den enskilda individen som orsakar sin situation. Alla kan bli överbelastade ibland. Man måste bara hitta sitt eget sätt att hantera stressen.

Av Anders Sandström

Foto: Gugge Zelander

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig att hantera din stress genom onlinekursen "Stressa mindre - lev mer"

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Hemmets nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

Läs mer:

Maten som gör dig friskare

Så klarar du julstressen!

5 steg till inre lugn

Läs också:

Dela
(111)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…