Annons

Annons

Nu vågar Helen flyga igen – tack vare KBT!

Dela
(0)

Helen Sjögren

Kognitiv beteendeterapi, KBT, kan användas som behandling mot allt från ångest, fobier och tinnitus. Tack vare KBT blev Helen kvitt sin flygrädsla!

Helen Sjögren, 46 år, från Ingarö har varit flygrädd sedan hon flög för första gången som 18-åring. Alkohol kunde delvis döva ångesten men Helen föreslog alltid båt eller tåg på semesterresorna. 

Annons

När hon gifte sig år 2000 hade vännerna samlat ihop till bröllopsresan. Men enbart tanken på den nio timmar långa resan till Dominikanska Republiken gav henne hjärtklappning.

– Jag var rädd på ditresan men hemresan blev ett skräckinferno, säger Helen. Planet kom in i våldsam turbulens och vi tvingades sitta fastspända i fyra timmar. Jag började skaka, blev illamående och hyperventilerade.
Efter landningen fortsatte Helen att må dåligt. Hon kunde inte se flygplan på tv och började svettas så fort någon nämnde ordet flyga.
– Jag lovade mig själv att aldrig mer flyga, säger hon.
Hantera rädslan
I åtta år höll hon löftet, men 2008 skulle flera vänner fira jul i Thailand. En av dem föreslog att Helen skulle prova KBT-behandling så att hon och hennes familj kunde följa med.
Att flyga själv var behandlingens final men dessförinnan hade Helen lärt sig olika metoder att hantera rädslan. Som hemläxa fick hon i uppgift att framkalla flygskräcken hemma i vardagsrummet. Ett skärp runt fåtöljen fungerade som säkerhetsbälte medan Helen blundade och föreställde sig att hon flög.
– Hjärtat rusade och jag började skaka, precis som när jag satt i ett plan, säger Helen. Det här gjorde jag flera gånger dagligen och så småningom lugnade hjärtat ner sig och ångesten klingade av.
Den långa Thailandresan, med sex starter och sex landningar, klarade Helen galant. Sedan dess har hon flugit flera gånger. Shoppingresan till London med en kompis blev lyckad, liksom Spanienresan i julas.
– Jag tänker på allt roligt som väntar i stället för att tänka på att jag är rädd, säger Helen.

3 viktiga steg
Det här lärde sig Helen Sjögren genom KBT:
1. Olika sätt att andas och slappna av.
2. Tänka annorlunda. I stället för katastrofscener ser jag det trevliga ställe jag är på väg till.
3. Att gradvis utmana min flygrädsla där jag började med att se film om flygplan och fick lära mig hur planen fungerar och vad de olika ljuden betyder.

KBT - så funkar det

KBT – så funkar det

Din rädsla minskar varje gång du övervinner den!
Grunden i KBT är sambandet mellan handlingar, tankar och känslor. Genom att förändra hur du tänker kan du också förändra ditt beteende, och tvärtom.

– Negativa tankar kan göda negativa handlingar och bli en ond spiral. Om du t ex lider av värk och låter smärtan hindra dig från att göra vissa saker blir du nedstämd och mår sämre och smärtan blir tydligare, förklarar Alexandra Arnberg, verksamhetschef och KBT-terapeut på Moment Psykologi i Stockholm. Men om du i stället försöker göra roliga saker, trots smärtan, känns livet mer meningsfullt och smärtan blir mer hanterbar.

Alexandra Arnberg

Alexandra Arnberg

Exponering och stresshantering är andra viktiga delar i KBT. Exponering innebär att du gradvis och kontrollerat utsätter dig för det du är rädd för och används framförallt vid oro- och ångestproblem.
– Vid hisskräck kan du till exempel få börja med att trycka på knappen. Nästa steg är att gå in i hissen och ut igen. Sedan kan du åka en våning och gå ut för att till slut kunna åka upp och ner hur många gånger som helst. Din rädsla minskar för varje gång du övervinner den.
Hitta mönster
I KBT är terapeuten en aktiv samtalspartner som hjälper dig att se dina tankar och reaktioner på ett nytt sätt. Terapeuten kan också delta aktivt vid rädslor och fobier, t ex åka med i hissen eller flygplanet.
– Du och terapeuten bestämmer behandlingen tillsammans, betonar Alexandra.
Hemuppgifter är en viktig del av behandlingen, liksom att skriva dagbok. Uppgiften kan vara att du utsätter dig för saker du är rädd för och i dagboken skriver du ner dina känslor. Tillsammans med terapeuten försöker du hitta ett mönster för när du mår bra eller dåligt och vad som orsakar känslorna.
– Tanken är att du ska lära dig hur du kan hantera dina problem även när behandlingen är avslutad.

Så fungerar det
* Många psykoterapeuter är knutna till landsting och regioner och du betalar patientavgift. Privata terapeuter, som ofta har kortare väntetid, kostar från 800 kr och uppåt.
* Vanligaste KBT-behandlingen är 5–20 tillfällen. För specifika fobier kan kort behandling fungera bra medan mer komplicerade tillstånd som tvångssyndrom eller depression kräver fler tillfällen.
* Du träffar oftast terapeuten en gång i veckan.
* Behandlingar sker individuellt men även parvis och i grupp. Även barn kan behandlas med KBT.
* KBT fungerar också bra som internetbehandling. I en studie vid Karolinska institutet följde forskarna drygt 1200 patienter med depression som fick minskade symtom och sömnbesvär. Även stresshantering, tinnitus, IBS-mage, sömnproblem, smärta, spelberoende, ångest och fobier kan behandlas via internet. Behandlingen kräver dock minst ett möte med terapeut.

Av Else-Marie Lundin Foto: Jörgen Hildebrandt/TT, Shutterstock


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…