Annons

Annons

Så behandlar du nattkramp

Precis när du har somnat slår den till: 
krampen. Du far upp med ett vrål, 
skrämmer livet ur katten och hoppar runt på ett ben medan du försöker få det 
onda att släppa. Men varför drabbas 
man? Och vad gör man åt det? Vi har svaren!

nattkramp

 

Mineralbrist, kaffe, rödvin, rökning, vätskebrist, saltbrist… Teorierna om varför man drabbas av nattkramp är många och huskurerna ännu fler: ät några torkade aprikoser, prova magnesiumtillskott, sov med varma strumpor. ”Det här låter kanske konstigt men det har hjälpt många: Lägg en tvål vid fotänden i sängen”, skriver någon i ett forum på internet.

Annons

Kramp innebär att en muskel plötsligt drar ihop sig. När det händer i vaden eller underfoten brukar det kallas för sendrag – och det gör rejält ont. Ofta slår krampen till precis när man har somnat, och blir på det viset än mer irriterande.

Vad som är orsaken till att man drabbas av kramp vet läkarna inte med säkerhet. Men det blir vanligare med åren, och uppskattningsvis varannan person över 65 får ibland kramp i vadmusklerna. Andra som ofta drabbas är gravida och idrottare.

Ibland kan det handla om något så enkelt som muskelstelhet, man kanske har gått en lång promenad på hårt underlag. Eller så har man överansträngt en muskel eller stått, suttit eller legat i en obekväm ställning. Den som står mycket på tå – som butikspersonal – kan lätt få kramp om muskeln inte sträcks ut på kvällen.

Magnesiumbrist
En del läkemedel har också ökad risk för kramp som biverkning, till exempel vätskedrivande mediciner som kan rubba saltbalansen i kroppen. Brist på natrium och järn gör att kramper utlöses lättare. Rökning, alkohol och kaffe anses också öka risken för kramper, liksom brist på vissa mineraler.

Många pekar ut magnesiumbrist som en orsak. Magnesium är ett mineral som framför allt finns lagrat i skelettet. Enligt Livsmedelsverket behöver en kvinna 280 mg magnesium per dag och en man 350 mg för att täcka kroppens normala behov. Men det finns också forskning som visar att det optimala intaget bör ligga högre, mellan 500 och 750 mg per dag.

Eftersom man inte kan överdosera magnesium genom mat är det ett ofarligt knep att ta till mot krampen. Många livsmedel innehåller gott om magnesium 
– listan toppas av pumpafrön, kakaopulver, vetekli och hasselnötter. Men även torkade aprikoser, banan och mörk choklad är magnesiumrikt, liksom räkor, gröna grönsaker och vetegroddar. Det finns också magnesiumtillskott i tablettform på apoteket som man kan prova.

Dessutom bör man se till att få i sig tillräckligt med B6-vitamin, som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig magnesiumet. Det finns i till exempel kött, ägg, mjölkprodukter och mandel.

Tidigare var det vanligt att behandla kramp med kinin, men det avstår man numera från på grund av biverkningar. Men rådet lever kvar i huskuren tonic water, som innehåller just kinin i små mängder.

Att forskarna inte vet vad krampen beror på, och att något botemedel inte finns, kan oneligen kännas frustrerande. Men en tröst är i alla fall att nattkrampen är helt ofarlig. Blir den riktigt besvärlig kan man kontakta vårdcentralen för en utredning.

 

Så får du krampen att släppa

Försök få krampen att släppa genom att massera muskeln. Har du kramp i vaden kan du sträcka ut muskeln genom att böja upp foten och trycka den mot en vägg. Du kan också lägga en bok på golvet och sätta den främre trampdynan på och sedan pressa ner hälen. Eller prova att gå några steg.

 

Huskurer 
mot kramp

✔ Stretcha och massera vadmusklerna innan du lägger dig.
✔ Drick ett glas tonic 
water, som innehåller kinin som påverkar muskelsammandragningar.
✔ Ligg på golvet med benen högt fem till tio minuter före läggdags.
✔ Ät några torkade aprikoser om dagen, de är rika både på magnesium och på kalium som kan minska muskelkramper.
✔ Ta en varm dusch eller ett varmt bad innan läggdags, värme ökar blodgenomströmningen och mjukar upp muskulaturen.
✔ Prova magnesiumtillskott, magnesiumglycinat har visat sig vara särskilt bra vid kramper.
✔ Se till att du får i dig tillräckligt med B-vitamin
✔ Drick ett glas vatten med en kvarts tesked salt.
✔ Ät en banan, som innehåller många av 
de mineraler som kan motverka kramp.
✔ Ha inte för kallt i sovrummet och sov med täcke över benen, kyla kan orsaka kramp.
✔ Sov med varma 
sockor, gärna i ylle.

 

Strumpa 
kan hjälpa mot kramp

Knästrumpan Crampstop, som finns att köpa på apotek, kan hjälpa mot nattkramper. Vid ett test på vårdcentralen i Vara uppgav 20 av 23 patienter att deras vadkramper blivit bättre med hjälp av den. Strumpan är stickad med en 
metod som förbättrar blodcirkulationen och finns 
som dag- och nattstrumpa. 
Man kan också prova att använda stödstrumpor på dagen eller att sova med varma nattsockor.

 

Läs mer:

Så slipper du nattkissandet

Rinnande ögon – så får du hjälp

Det här beror din hjärtklappning på

 

Text: Åsa Åhlander

Foto: Shutterstock

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…