Annons

Annons

Meditation gör din hjärna mer effektiv!

I tusentals år har människor känt att de mår bra av att meditera. Och nu är det vetenskapligt bevisat: meditation gör hjärnan större och tätare! Två nya studier, en vid Massachusetts General Hospital i Boston och en annan vid Linköpings universitet, visar att meditation påverkar en viktig del av hjärnan som vi kallar hippocampus. Området är viktigt för minne och inlärning, självkänsla och empati.

Annons

I den amerikanska studien fick deltagarna utöva en form av meditation som kallas medveten närvaro, mindfulness, under åtta veckor. Före och efter undersöktes deras hjärnor med magnetkamera. Resultatet visade att deltagarna efter meditationen fått tätare hjärnvävnad och ökad aktivitet främst i hippocampus.

Åsa Nilsonne är professor i medicinsk psykologi och expert på mindfulness och meditation. Hon är inte förvånad över studiernas resultat.

– Ju mer du använder din hjärna desto mer effektiv blir den, säger hon.

Själv använder sig Åsa Nilsonne ständigt av mindfulness.

– Jag försöker vara medveten om hur jag styr min uppmärksamhet och vilken attityd jag har, både mot mig själv och omvärlden.

Det är aldrig för sent att börja!

Tanken med meditation är att man ska bli både avspänd och koncentrerad genom medveten fokusering. Det finns många övningar man kan prova på hemma. Och kom ihåg: det är aldrig för sent att börja med mental träning!

Öva kroppsmedvetenhet:

Ligg helt orörlig på rygg med armarna längs sidorna och fötterna isär. Blunda Känn hur du ligger mot underlaget. Koncentrera dig på att uppleva hela din kropp. Gå stegvis igenom din kropp från huvud till tår. Försök att inte tänka på något, låt tankar som kommer passera. Håll på i fem till tio minuter. Öppna ögonen och se dig omkring.

Öva andningsmedvetenhet:

Sätt dig tillrätta på en stol. Blunda. Kroppen ska vara orörlig. Lägg märke till hur du andas, följ den naturliga andningen. Låt luft strömma in och ut ur kroppen, i sin egen rytm. Försök att inte tänka på något, låt tankar som kommer passera. Håll på i fem till tio minuter. Öppna ögonen och se dig omkring.

Öva minnet:

Memorera inköpslistan. Lär dig viktiga telefonnummer och sifferkoder utantill. Lös korsord och sudoku. Spela schack eller bridge. Spela speciella dataspel för att träna minnet. läs, musicera, skapa med händerna, motionera!

Mer tips och övningar hittar du i Hemmets Veckotidning nummer 21!


Foto: Shutterstock, Ulla Montan

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…