Annons

Annons

Maten som sabbar din sömn

Svårt att sova igen? Det finns mer att skylla på än kaffet! Professor Charlotte Erlanson-Albertsson vet vilken kost som gör det svårare för kroppen att komma ner i varv.

4
Visa bildspel

/
mat och sömn
mat och sömn
mat och sömn
charlotte erlanson albertsson
...
Visa mer

 

1. PIZZA OCH SNABBMAT

Mat med fel sorts fett, feta såser och stekt mat tar längre tid för kroppen att smälta och kan ge sura uppstötningar. Kraftig mat som stek och rostbiff bör du hellre äta till lunch än till middag, eftersom magen måste jobba hårt med proteinerna.

Annons

 

2. GURKA OCH DRUVOR

Nattkissare bör hålla sig borta från gurka, vindruvor, vattenmelon och selleristavar före läggdags. Det höga vatteninnehållet gör dem till naturliga diuretika (vätskedrivande ämnen).

 

3. ALKOHOL

Alkohol ska du helst undvika 4–6 timmar före sänggåendet. När kroppen bryter ner alkoholen blir du både kissnödig och törstig, vilket i sin tur ger en hackig sömn. Ett glas vin eller två får dig att varva ner, men kan förstöra REM-sömnen senare på natten. En störd REM-sömn kan skada koncentrationen samt minne och motorik.

 

4. KAFFE OCH TE

Koffein ökar adrenalinutsöndringen och sänker melatoninnivån i kroppen. Drick därför inget kaffe eller te med koffein 4–6 timmar innan du lägger dig. Det finns även koffein i kakao (ju mörkare choklad, desto mer koffein) och i vissa läsk- och energidrycker, inte bara coca-cola.

—En del huvudvärkstabletter innehåller också koffein, säger Charlotte.

 

5. BÖNRÄTTER OCH KÅL

Reservera bruna bönor och chili con carne för lunchen om du vet att din mage har svårt att smälta bönor. Brysselkål, broccoli och blomkål innehåller ett svårsmält socker som kan orsaka gasig mage och störa sömnen.

 

6. GODIS

Geléhallon, gummibjörnar och annat godis får blodsockret att gå i topp och sedan sjunka drastiskt när insulinet försöker få kontroll över situationen. En handfull godis före läggdags kan göra att du vaknar mitt i natten.

 

7. ÄPPLE

Det är bra att äta frukt som mellanmål på kvällen, säger Charlotte.

—Men äpple är för svårsmält. Välj hellre kiwi, banan eller ananas.

 

8. KRYDDSTARK MAT

Ät inte starkt kryddad mat senare än tre timmar före läggdags. Het salsa på fredagstacosen kan ge dig en orolig natt med halsbränna.

 

Läs mer:

Sover du dåligt? Här är 9 tips som hjälper!

Stressad och trött? Här är 15 tips som gör dig friskare

7 fröer som gör underverk för hälsan

 

AV MARIA SVEMARK

FOTO: MIKAEL RISEDAL/LUNDS UNIVERSITET, SHUTTERSTOCK

Läs också:

Dela
(36)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…