Annons

Annons

Expertens tips – så äter du för att må bra efter 60!

Vid sidan om träning är kosten viktig för vårt åldrande. När vi passerat 65 behöver vi framför allt protein och D-vitamin. Proteinet är viktigt för att bibelhålla musklerna och deras funktion och D-vitaminet motverkar benskörhet, men det kan även minska risken för diabetes, cancer, depressioner och infektioner.

Dela
(23)

Med den här kosten får du i dig både bra med protein och D-vitamin.

I boken 60+ Mat och motion för mogna lyfter dietisterna Stina Engelheart och Mikael Karlsson fram kost som är rik på protein och D-vitamin, men också några små varningar:

* Ät fisk tre gånger i veckan. Lax, sill, makrill och strömming är alla rika på D-vitamin.

Annons

* Kött är en utmärkt proteinkälla, men ät max 500 gram rött kött i veckan för miljön och din hälsas skull. För stor mängd rött kött kan öka risken för cancer.

* Bönor och linser är bra proteinkällor och kan vara ett alternativ till kött, men tänk på att de inte når upp till köttets höga proteinhalt.

* Ägg kan du äta flera gånger i veckan, genom vitan får du i dig protein och i gulan finns både hälsosamma fetter och D-vitamin.

* Mjölkprodukter med lägre fetthalt berikas med D-vitamin, ofta till en högre nivå än de feta produkterna. Välj gärna dessa, 4–5 dl/dag.

 

Börja dagen rätt

En grön smoothie med avokado, päron, äpple och gurka gör du enkelt i mixern och är ett perfekt sätt att börja dagen. Då får du en rejäl dos vitaminer och antioxidanter. Kompletterar du med yoghurt, ägg och en fullkornssmörgås med skinka eller lax, får du samtidig påfyllning av protein, fibrer och D-vitamin.

 

Starta dagen med en grön hälsodryck.

Starta dagen med en grön hälsodryck.

Det här behövs för 2 glas:

1 päron, 1 äpple, 1 avokado, 5 cm gurka och ev vatten

 

Gör så här

Skala och kärna ur päronet och äpplet. Dela avokadon, ta bort kärnan och gröp ut fruktköttet med en sked. Skala gurkan om skalet är beskt, annars behövs det inte.

Lägg alla ingredienserna i en mixer och kör till en lagom konsistens, späd med vatten om det behövs.

 

Receptet är hämtat ur boken 60+ Mat och motion för mogna

Behöver du träningsinspiration? Här tipsar Hemmets sjukgymnast Åsa Rippe om välgörande intervallträning

 

Läs mer:

Hälsosamma chokladbollar

17 livsmedel som gör dig piggare

Så gör du din egen chiapudding


Läs mer om:

Dela
(23)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…