Annons

Annons

Maria gick ner 30 kilo!

Maria gick ner i vikt

Maria har testat många dieter och gått både ner och upp i vikt under åren. Nu har hon hittat ett hållbart sätt att äta och slipper ångesten kring mat.

Efter år av jojobantning vägde Maria mer än någonsin. Då slutade hon lita på mirakelmetoder och satsade på att äta precis vad hon ville – men minskade portionerna.

Maria Bremer, 37 år, har kämpat med maten och vikten sedan gymnasiet. Bulimi har följts av perioder med hetsätning och olika bantningsdieter som Viktväktarna, GI och LCHF.
– Jag har gått upp – och ner – 20 kilo fyra gånger i livet, säger hon.
Den senaste bantningskuren var stenhård. Genom att äta extrem lågkolhydratkost rasade Maria på kort tid 18 kilo.
– Jag var ju smal då. Så småningom märkte jag att jag började gå upp i vikt igen, men jag orkade inte göra något åt det. Att gå igenom en liknande bantningskur igen kändes bara för motigt.
Och så har det varit varje gång Maria gått ner. Bantningsmetoderna har fungerat, men inte hjälpt henne att hitta ett sätt att äta på lång sikt.
– Så fort jag är klar med viktnedgången och börjat äta som vanligt har det varit kört. Det har inte funnits något sätt att hålla vikten.
Terapi mot ätstörning
Till slut, i juni 2011, vände hon sig till sin vårdcentral.
– Jag mådde så himla dåligt. Jag var deprimerad.
Husläkaren föreslog att Maria kunde behöva terapi mot ätstörning och gav henne en remiss till Stockholms ätstörningscentrum. Där fick hon både terapi, kostundervisning och rådet att skriva matdagbok.
– Terapin är det bästa jag har gjort! Personalen var otroligt kunnig och professionell. Och gruppbehandling var väldigt bra. Det är bra att få stöd av andra.
Hon vägde in sig på 108,6 kilo, en toppnotering för henne. Den nya kosthållningen innebar tre lagade mål mat om dagen – frukost, lunch och middag – och två till tre mellanmål. Grönsaker och tillbehör blev största delen på tallriken och kött och fisk den minsta. Nyckeln är att äta färre kalorier per måltid och ändå hålla sig mätt!
I början fick Maria mäta mängden mat för att lära sig vad som är en normalportion.
– Det handlar om att inte äta så mycket varje gång, att ta mindre portioner och äta balanserat. Innan kunde jag lassa upp hur mycket som helst, och sedan ta mer mat när tallriken var tom.
Hon lärde sig att två potatisar är en lagom mängd tillbehör, men att det samtidigt inte är den tredje potatisen som gör henne överviktig om hon vill ha en extra.
– Det viktiga är att jag har lärt mig att jag inte måste äta mig proppmätt. Jag vet att jag blir lagom mätt av mindre portioner – och att jag faktiskt inte hinner bli hungrig till nästa mål mat. Det härliga är att på det här sättet kan jag äta vad jag vill. Jag behöver inte utesluta någonting! För mig som gått på så många dieter är det underbart.
Maria hoppade ofta över frukosten på vardagar innan hon hastade i väg till jobbet som barnskötare, men startade lördagar och söndagar med riktiga festmåltider. Nu fick hon till exempel börja med att halvera sin helgfrukost.
– Den stora härliga måltiden försvann. Men egentligen var det nog mest obekvämt för ögonen att se. Jag tänkte: Gud, kommer jag att bli mätt på det här? Men det funkade ju. Och det är något speciellt att veta att detta är vad min kropp kommer att må bra av.
Promenerar och tränar

Annons

I kombination med att dra ner på kalorierna är träning en viktig del i Marias nya livsstil. Hon går på pass och promenerar i hemområdet i Järfälla.
Och emellanåt får hon lite extra goda stunder.
Enligt kostmodellen får hon unna sig 1–4 njutningsmellanmål i veckan, det vill säga en bulle och kaka till kaffet, 1–2 hekto lösgodis eller liknande.
– Vi räknade ut att jag tidigare brukade äta ungefär 50–70 sådana njutningsmellanmål i veckan. Det är också därför det är så bra att skriva en matdagbok. Då vet jag hur mycket jag ätit och när. I början, när man lär sig äta mindre, är det viktigt men sedan blir det ett naturligt förhållningssätt. Detta är ingen bantningsmetod utan det handlar om att lära sig äta för att må bra. Så ska ju alla äta egentligen.
Att inte behöva utesluta något gör att hon heller inte saknar något. Numera äter hon även smör, för första gången på tolv år.
Maria gick ner 30 kilo genom sin metod och höll vikten i 1,5 år. Efter en påfrestande tid på jobbet i höstas och vintras, började hon dock gå upp i vikt igen.
– Skillnaden nu var att jag stoppade viktuppgången i tid! Jag har börjat med min matdagbok igen för att komma tillbaka in i tänket kring mindre portioner och märker att jag precis som förra gången tappar mellan ett halvt till ett kilo i veckan.
Och det är ingen brådska eller hets kring viktnedgången, menar Maria.
– Jag mår bra till kropp och själ. Jag mår fint när jag äter rätt och rör på mig. Motion är ju ett lyckopiller. Det handlar också om att inte använda mat som tröst. Om jag inte mår bra ska jag ta en promenad eller ringa en kompis i stället.
Viktförändringen har påverkat henne lika mycket inuti som utanpå.
– Hela jag förändrades. Mina tidigare humörsvängningar hålls i schack med regelbundna måltider, och jag fick en otroligt ökad självkänsla, delvis genom att jag fick så mycket peppande kommentarer från folk som tyckte att jag var himla duktig och såg så välmående och frisk ut. Och jag som älskar kläder kunde för första gången på väldigt länge köpa dem i vilken butik jag vill. Största grejen för mig var nog att jag för första gången på många år ville gå till stranden och bada i bikini som alla andra. Att slippa gömma mig och i stället känna mig bekväm i min kropp var underbart! Jag har aldrig tidigare varit nöjd med mitt utseende. Det är så skönt och en stor lättnad att slippa ångesten kring mat.

Maria gick ner i vikt

Som mest vägde Maria 108,6 kilo.

Marias tips!
*Planera din mat varje dag eller helst veckovis så du inte impulshandlar i affären.
*Dra ner på portionerna. Du måste inte äta dig proppmätt. Om du äter allsidigt kommer du inte att behöva gå hungrig.
*Ät regelbundet. Tre måltider om dagen och 2–3 mellanmål håller blodsockret på en jämn nivå. Stark hunger gör att du äter mer än du tänkt.
*Skriv matdagbok. Då ser du själv exakt vad du äter. Det är lätt att lura sig själv annars.
*Tillåt njutningsmellanmål. Unna dig själv en kaka till kaffet eller lite lösgodis någon gång i veckan.
*Se din vikt i ett längre perspektiv. Det är inte den extra potatisen till lunchen i dag som gör dig överviktig.

Ät gott och lätt
För dig som vill äta smal men god mat finns här massor av smarriga och lätta recept!

Av Petra Olander Foto: Magnus Glans, privat

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…