Annons

Annons

Knip bort urinläckaget!

knipövning
Låter du bli att träna för att du är rädd för att läcka urin? Då är du inte ensam – många avstår från gympa, löpning eller promenader eftersom de oroar sig för urinläckage som syns, luktar och känns obehagligt. Men det finns ett enkelt sätt att både förebygga och minska problemen med inkontinens – knipövningar.
– Fem minuters knipträning om dagen hjälper 70 procent av alla som har inkontinens, säger Karin Björkegren Jones, författare och yogalärare som har skrivit boken Knip för bättre hälsa där hon tillsammans med olika experter lär ut knipövningar. Karin Björkegren Jones
Hon vill uppmana alla kvinnor att träna upp musklerna i bäckenbotten genom att knipa.
– Det talas ofta om knipövningar när man har fått barn, men det här gäller faktiskt för alla kvinnor. Knipövningar borde höra till allmänbildningen för kvinnor. Det är aldrig för sent att börja, problemen med inkontinens ökar ju när man blir äldre, fortsätter Karin.
Bestäm en tid
Hon förklarar att själva knipet ska kännas som ett lyft i området mellan anus och könsorganet. Du kan känna efter med ett eller två fingrar inne i slidan när du kniper och om du då känner att slidans bakre vägg och ändtarmen lyfts mot fingret så gör du rätt. Du kan också tala med din gynekolog om bäckenbottenträning, tipsar Karin. Träningen är färskvara och därför bör man göra knipövningarna varje dag. Kontrollera gärna efter hand att träningen ger resultat.knip 2
– Börja med att bestämma dig för en tid varje dag då du tränar. När träningen har blivit en vana, det brukar ta tre veckor, kan du även knipa när du gör annat som står i kö, diskar eller sitter vid datorn eller tv:n.
Karin tycker att det är viktigt att påpeka att knipövningarna inte bara hjälper mot inkontinens, det har flera positiva effekter att stärka musklerna i underlivet.
– Att knipa förebygger livmoderframfall och foglossning vid graviditet. De är bra för ryggen, ger plattare mage och stoltare hållning. Dessutom blir sexlivet skönare och du får starkare orgasmer. 

Annons

Karins tips
Tre sorters knip som du bör göra varje dag:
* Styrkeknipet – knip så hårt du kan tio gånger i fem sekunder.
* Uthållighetsknipet – knip ett lagom hårt knip i en minut.
* Snabbhetsknipet – knip tre sekunder tio gånger och slappna av lika länge.

Testa dina muskler
Ett sätt att kontrollera dina muskler i bäckenbotten är att stoppa strålen när du kissar. Om du inte kan göra det har du troligen en muskel som behöver tränas. Att stoppa strålen är dock ingen övning som du ska göra för att stärka muskeln.

AV ANETTE BÜLOW
FOTO: ANNELI HILDONEN

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…