Annons

Annons

Kan kortison ge starr?

Dela
(0)

HUSLÄKAREN. Jag är en 73-årig man som har haft en inflammationssjukdom i många år och tagit kortison. Kortisonet har gjort att jag har fått skelettskörhet. Nu har jag även fått grå starr och ska opereras för den. Kan starren ha samband med att jag har tagit kortison länge? När jag var hos min vanliga läkare var sänkan 50. Kan det påverka starroperationen?
Undrande

Såväl skelettskörhet, osteoporos, som linsgrumling, grå starr, kan uppkomma som en följd av långvarig kortisonbehandling. När det gäller dig är det svårt att uttala sig bestämt om just det sistnämnda sambandet eftersom du nu är i en ålder när grå starr brukar förekomma normalt. Vad beträffar din sänka är den uttryck för någon typ av reaktion i kroppen. Det kan antingen röra sig om din tidigare kända inflammatoriska sjukdom eller om någon annan typ av infektion. Det är viktigt att dina läkare har samråd om det här och gemensamt tar ställning till om det är lämpligt att operera ditt öga just nu.

Annons

Har du en fråga till husläkaren? Mejla oss här! 


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…