Annons

Annons

Kan den nya medicinen vara sämre?

HUSLÄKAREN. Jag har en fråga om citalopram. Jag har sedan 8-9 år tillbaka ätit Cipramil/Citalopram 10 mg. Jag har tagit en tablett om dagen, och det har fungerat jättebra för mig hittills. Men för ca 3-4 månader sedan när jag skulle hämta min medicin fick jag tabletter från en annan tillverkare än det brukar vara och jag mår mycket sämre nu. Kan det vara en sådan skillnad på olika tillverkare av samma medicin? Jag har blivit likadan i mitt humör som innan jag började med denna medicin för många år sedan. Jag har taggarna utåt hela tiden, jag är lättirriterad och tjurig, vansinnigt trött och allmänt retlig. Detta går ut över min partner som säger att jag blivit helt förändrad sedan några månader tillbaka. Det här påverkar vår relation mycket negativt, den har varit mjuk och behaglig tidigare.
Tacksam för svar

Annons

Att man byter ut ett läkemedel på det här viset kallas för att man gör ett generiskt utbyte. Detta innebär att man byter till ett likvärdigt läkemedel som har ett förmånligare pris. Genom att göra så här sparar man stora summor som kan användas på annat håll inom hälso- och sjukvården. För att ett byte ska kunna äga rum krävs att den aktiva substansen tas upp i kroppen och utövar sin effekt på precis samma sätt som originaläkemedlet. Det läkemedel man byter till måste också klara samma kvalitetskrav som de som ställs på originalet. Det är Läkemedelsverket som avgör vilka läkemedel som är utbytbara med varandra. Varje månad avgör Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, vilket av de likvärdiga läkemedlen som ska vara periodens vara. Man utser också, för säkerhets skull, två reservprodukter. I de allra flesta fall kan man göra de här bytena utan problem, men undantag förekommer naturligtvis. Den aktiva substansen i ditt läkemedel heter citalopram. Det första antidepressiva läkemedlet som innehöll den substansen salufördes under namnet Cipramil, ett fantasinamn som man brukar säga. Nu har man förlorat ensamrätten för tillverkningen och det finns nu flera tillverkare av citalopram. Du har fått ett av dessa utbytbara läkemedel.
Den dos du skriver att du tar är låg. Mot bakgrund av detta kan jag tänka mig två förklaringar till ditt ändrade sinnestillstånd. För det första kan det vara så att det läkemedel du fått verkligen inte fungerar lika bra som det du hade tidigare. Om man misstänker att det är så, och du har ju försökt i flera månader, så måste man tänka kunden har rätt och göra en markering på receptet att det läkemedel du haft från början inte får bytas ut. För det andra måste man också tänka sig att din sjukdomsbild kan ha förändrats över tiden. Du har haft substansen citalopram i låg dos. Kan det vara så att dosen är för låg och inte räcker till? Mitt råd är att du tar kontakt med din läkare för en diskussion.

Har du en fråga till husläkaren? Mejla oss här! 

Läs också:

Dela
(0)

Annons

Annons

Annons


Annons


Annons

Laddar nästa sida…