Annons

Annons

Julstäda dig i form – 4 effektiva övningar

Ingen tid att träna nu när julen står för 
dörren? Lugn – julstädningen ÄR träning. Sjukgymnasten Åsa Rippe tar på sig 
tomteluvan och berättar hur du putsar 
fönstren och formen på samma gång!

Dela
(0)

julstada-dig-i-form-experten

Hur många kalorier förbränner vi egentligen vid julstädningen? MÅNGA! Vår sjukgymnast Åsa Rippe visar effektiva övningar.

Julstädningen innebär att du förbränner massor av kalorier – så ha inte dåligt samvete om du inte hinner med din vanliga träning. Vår sjukgymnast Åsa Rippe visar här 4 effektiva övningar som ger strålande resultat både på hemmet och formen.

Så julstädar du dig i form

julstada-dig-i-form-15

Putsa fönster.

1. Putsa fönster

När du putsar fönster använder du en stor del av 
skuldrans muskler. Se till att inte låta hela skulderbladet följa med armens rörelse för mycket. Oftast (förutsatt att du använder putsduk) rör du armen i cirkelrörelser, vilket är mycket effektivt för skulderstabilisatorerna. Tänk på att använda båda armarna, så att du får en 
jämn belastning.

Annons

 

julstada-dig-i-form-1

Moppa golv.

2. Moppa golv

Att moppa golv är verkligen effektiv träning. I en cirkelrörelse använder du nästan hela kroppen, från armar och skuldra till bål och ben. Se till att jobba i cirkelrörelser, gärna i båda riktningarna, och att du tar hjälp av benen så att du får bra kraft.

 

julstada-dig-i-form-14

Damma högt upp.

3. Damma högt upp

För att nå allra högst upp krävs en 
riktigt lång utsträckt arm och sida. Skön stretch, men också styrketräning för hela kroppen. Överdriv inte men försök nå lite längre för bästa effekt. Återigen, använd båda sidorna för 
bästa träningen.

 

julstada-dig-i-form-3

Knäböj med julsaker.

4. Knäböj med julsaker

Den stora tunga lådan med julsaker ska ofta flyttas runt i huset när allt pynt ska upp. Tänk på att svanka 
och använda stöd från magen när 
du lyfter din låda. Passa på att träna lite extra genom att göra ett par böj och sträck i knäna. Det är väl härligt när det lider mot jul ändå!

 

Tips!

Försök att klämma in en halvtimmes promenad även om du har ont om tid – det både rensar 
hjärnan och gör 
kroppen gott!

 

Så mycket kalorier förbränner du på 30 minuter om du:

  • Moppar golv: 112 kcal
  • Städar badrummet: 200 kcal
  • Bäddar sängar: 130 kcal
  • Dammsuger: 90 kcal
  • Går på aerobicspass i lugnt tempo: 189 kcal
  • Motionscyklar i lugnt tempo: 240 kcal
  • Simmar: 206 kcal
  • Joggar: 206 kcal
  • Åker längdskidor: 275 kcal

 

Så många kalorier förbränner du vid några vanliga vardagssysslor:

  • En rask promenad på 30 minuter: 172 kcal
  • Gå och handla och uträtta ärenden i en timme: 413 kcal
  • Städa i en timme: 241 kcal
  • Trädgårdsarbete i en timme: 310 kcal
  • Skotta snö i en timme: 413 kcal

 

Beräkningarna är baserade på en kvinna som väger runt 65 kilo. Väger du mer förbränner du mer, väger du mindre förbränner du något mindre.

Källa: Aktiv träning, Må Bra, Good Housekeeping

 

Läs mer:

4 övningar för dig som har ont i ryggen

Så tränar du bort gäddhänget 

Gå dig i form – 6 effektiva övningar

 

Text: Åsa Rippe och Åsa Åhlander

Foto: Gugge Zelander


Läs mer om:

Dela
(0)


Annons


Annons

Laddar nästa sida…